Friday, February 25, 2005

Sic itur ad astra

Min förhoppning med bloggandet är att kunna kartlägga mina egna vanor i fråga om studier, gnälla över mina omständigheter samt jubla över hur underbart det är att få syssla med min stora passion.
Få se nu, jag flyttar nu i helgen från den lilla nordliga ort som jag vikarierat i, och helgen kommer att ägnas åt själva flytten, sorterandet av den enorma mängd papper som man alltid samlar på sig, återknytande med vänner och bekanta och en del festande. Söndagen är vikt för bakfylla, men på måndag, hoppas jag, naivt, att börja läsa igen. Det är Ciceros De re Publica som ska läsas. Jag har en utgåva med utförlig kommentar vilket är en stor hjälp.
Det kommer bli svårt, nu när jag jobbat ett tag, att hålla regelbundna vanor, då man inte har en arbetsgivare som håller ögonen på en. Det blir lätt att man sover länge och ägnar mycket tid åt okynnesläsning.
Jag har visserligen alltjämt en smula undervisning, på distans, vilket innebär att man har något att strukturera sina dagar runt. Kanske ska läsa någon liten kurs också...

No comments: