Thursday, July 16, 2009

quae patitur, meruit



Och jag tar nu semester, vilket även bloggen får göra, jag har inte funnit tid till att övertala någon att gästblogga, och den får helt enkelt vila i två veckor, precis som jag.

Några avslutande notiser:

- I det att jag återigen håller på att samla på mig en gedigen bokhög från Carolinabiblioteket så har jag rännt mellan institutionen och den byggnaden i ett i dagarna. Kunde då konstatera att det fram tills nyligen doftade förföriskt av fläder när man svängde upp mot ingången, tack vare en utblommande buske och mycket regn. En bra doftmarkör.

- En orsak till semester är att man senaste tiden mottagit två telefonsamtal på jobbtelefonen från random personer med latinfrågor. Jag hänvisade dem till institutionens frågelåda, och förundrades över hur de förväntade sig att jag skulle släppa allt när de behagade att ringa.

- En annan trevlig bekantskap i Almedalen (sista omnämnandet, bergis!) var V&A som har en bloggrapport om den veckan här.

- Är för övrigt ganska besatt av Ausonius för närvarande.

2 comments:

Sandra said...

Hej,

Om jag har förstått det rätt så undervisar du i latin. Jag är intresserad av att få meningen "Be the moment" (fungerar även med "In the moment" eller "live in the moment", men helst det förstnämnda) översatt till latin. Lexikon och google har inte kunnat hjälpa mig att få en korrekt översättning, därför blev jag glad att jag hittade din blogg på internet.

Det är alltså inte "Carpe diem" jag är ute efter, utan en mer direkt översättning av meningen jag nämnde, om detta är möjligt.

Du får väldigt gärna kontakta mig via min mail (d@sandrakling.eu) om du vill hjälpa mig. Det fungerar också att skriva en kommentar i min blogg.

Tack på förhand!

MEE said...

Om du läst ingressen skulle du veta att inga frågor i kommentarerna besvaras.