Monday, December 10, 2007

migratio

Jag är verkligen dränkt och försänkt i flyttbestyr och hinner knappt sörja att detta är min näst sista vecka i min vackra hemstad. Detta är en mycket jobbig flytt, ty jag känner inte att jag "bott klart" här, och jag tycker mycket om min lägenhet (en i sanning toppmodren brf, med elektroniska nycklar och tvättstugebokning via nätet!).

Sedan är det det rent logistiskt ansträngande, hur packar man ner 4 miljarder böcker? Jag misstänker även att de förökar sig så snart jag vänder ryggen till, ty jag har fyllt oräknerliga lådor, och det är ändå ett smärre filialbibliotek som återstår. Dessutom hittar jag ständigt fler, volymer gömmer sig listigt i skafferi, städskåp och garderober, man hittar ngn liten lunta i byrålådan eller glömd under handukarna, eller inklämd mellan madrassen och väggen, och i ett fall innanför kuddfodralet. Det är som Fåglarna, fast med böcker.

Det är även ansträngande att ställa det nya hemmet i ordning, hantverkare är trevliga, men ack, vad man får jaga ibland. Vidare är det en pärs för en individ som i princip är helt ointresserad av heminredning att välja tapeter, och har man dessutom mitt neurotiska sinne letar man igen om alla tapetprover som finns, jag kan nu det mesta om tapetutbudet i Sverige, frågor välkomnas, så jag kan få nyttja denna meningslösa kompetens.

Jag flyttade inte för så länge sedan, så det är iaf hyggligt rensat, jag slänger ändå hårdhänt mycket sentimentala ting och behåller åtskilliga värdelösa. Jag avskyr att slutgiltigt lämna tillbaka de bibbla-böcker som jag anser mina (t.ex. The sea! The sea! The Shout of the Ten Thousand in the Modern Imagination och allt av Roger Wright). Så sorgligt.

Ett tips för att göra packandet a bit more bearable är att ladda ner och lyssna på debatten "Who were the greatest: the Romans or the Greeks?" från TLS medan man sorterar alla sina böcker i storleksordning.

No comments: