Tuesday, March 24, 2009

necesse est scribere


Den stora dagen är här, och det bullras och slamras i hela huset, jag har själv gömt mig i min kungliga lägenhet, dels för att håll mig ur vägen, dels för att undkomma tråkningarna för att jag redan är uppklädd (insåg att jag inte skulle orka byta kläder under dagen). Fick höra om felsägningarna på genrepet, ska se om jag kan utverka tillstånd att återge dem.


Rymde dock iväg för kaffe en kort stund, och kan berätta att alla instituten här på via Omero har smyckat sig och hissat flaggorna, de vanligtvis ganska sunkiga små gräsplättarna längs vägen rensade och piffade och fick även bevittna bortbogsering av bilar som inte lytt de forhållningsorder som anslagits för dagen. Jag föreställer mig ngra väldigt arga bilägare.


Har suttit de senast dagarna med ett paper, som väl inte är så knepigt i sig, men vad som varit det jobbiga har varit min fullkomliga oförmåga att ta tag i det, jag har nog aldrig varit så okoncentrerad. Kärnan i detta är väl som vanligt att det faktiskt är svårt och kräver att man arbetar och under en sådan process blir man hyggligt medveten om sina egna brister, vilket inte är särskilt kul. Har även insett att jag typ måste skriva mer, bättre och, ja, bara faktiskt få ner något på papper överhuvudtaget om det någonsin ska bli en avhandling. Hur i hela friden gör man? (Retorisk fråga, och mycket självömkande, sorry 'bout that.)
Vidare har jag just nu ruttnat lite på latin, det händer ibland, one usually bounces back, men det gör det svårt att driva en latinblogg.


Titta istället på, while I try to get my mojo back, på bloggen om Pompeiiana, ett amerikanskt nyhetsbrev (eller fanzine) som fanns mellan 1973-2003 med latinpyssel, artiklar och annat skoj, eller konstatera att även den fantastiska Gun-Britt Sundström facebookar när hon borde jobba (jag är ingen fan av DN-bok, notera just bok, inte litteratur, men gillade iaf denna lilla författerintervju. Notera även att de inte har essäer längre utan "kulturdebatt", och för övrigt är det hög tid för en litt.vet.studie i författares facebookande), att Venanzio är på Fondation Hardt (vill dit!), att Natalie Dee är roligt (se bild ovan), att Köln-situationen gör mig gråtfärdig, och att Malte läser Cicero.

6 comments:

Anonymous said...

Jag slogs av att mina arbetstrutiner och min dygnsrytm är påfallande lika Sundströms. Vilket kan förklara att Cicero går så långsamt... (Jag har mest läst latinsk poesi förut, och upptäcker skrämmande nya syntaktiska träskmarker i den latinska prosan.)

Anonymous said...

Jag använder i alla fall Facebook på latin, får jag säga till mitt försvar. Utile dulci ... fast jag vet egentligen inte vilketdera som är utilis och vilket som är dulcis, av facebookande och nöjeslatin.

chall said...

ja inte verkar det roligt i Köln inte. håret på mina armar reste sig och då är jag inte ens historiker....

hoppas på att du får tillbaka glädjen för latinet. Jag hoppas på lusten tillbaka vad gäller mina baciller....

Andrew Reinhard said...

I'm glad you're enjoying Pompeiiana. Its founder and editor, Bernard Barcio, freely gave the rights to Bolchazy-Carducci Publishers to do with it what we will. So we're giving the PDFs away for free online. I am posting five times a week until all 200+ zines are up. I just started 1981 today, so watch out for HUGE hair. The best part about the newsletters, though, is that 25 years ago everyone was complaining about Latin enrollments, support of Latin in schools, etc. We keep fighting. And surviving. I know we can do more. We can do better.

MEE said...

Mal- I poesi tar meningarna liksom slut någon gång, vilket underlättar.

GB- Jag har varit lockad av att använda latin-varianten, men som alltid inte riktigt kommit till skott. FB kan emellanåt kännas som en plikt, och latin som en börda, så det kanske växlar?
Jag tar tillfället i akt att framföra att jag är en stor beundrare av ditt författarskap.

Chall- Må det komma snart! Det är fruktansvär upphill just nu.
Oh, baciller! Låter milsvida skojigare än mitt, och man får bära labbrock samt ha tillgång till pipetter. Mitt liv skulle bli mycket bättre vid regelbundet pipetterande. (Fördomsfullt?)
Låt oss inte ens prata om Köln.

AR- Ah, I see you're working on improving your Swedish...
And, yes, same complaints in all ages, makes you wonder.

chall said...

haha, regelbundet pipetterande är det. Vet inte om livet blir bättre dock... det finns något uppgivet i att pipettera en hel dag och vänta på resultatet dagen därpå och sen visar det sig att det är.... inget.

Vad göra? Göra om igen och se om det blir annorlunda.

Ja, det är ungefär så kul jag tycker att det är i den här veckan eftersom ingenting fungerar.

Tar en helgvila och hoppas på bättre resultat nästa vecka! Och hoppas på samma för dig!