Saturday, February 25, 2006

Abortus provocatus

Då jag helt allvarligt håller på att få ett nervöst sammanbrott av situationen i South Dakota (eller den i Mississippi, eller i Polen, eller i Portugal eller...) har jag ett visst behov av att kasta ner några anteckningar, mest för egen del, om detta. Jag vill försöka sätta detta i en först antik och sedan kyrofaderlig kontekt. Alltså källor som kan tänkas vara på klassiska språk och sålunda relevanta för denna blogg.

Jag vill bara börja med att påpeka att jag är för abort och inte anser ett tidigt foster vara ett barn.(Där försvann den katolska läsekretsen...)
Ska även ta tillfället i akt att säga att jag respekterar de som har motsatt åsikt, jag förstår de moraliska betänkligheterna.
I en perfekt värld skulle inte abort behöva finnas som alternativ, men vi lever, såsom de flesta troligen konstaterat, inte i en perfekt värld.

Under antiken dominerar Aristoteles syn på själen, och när den "inträder":

"In ancient times, the "delayed ensoulment" belief of Aristotle (384-322 BCE) was widely accepted in Pagan Greece and Rome. He taught that a fetus originally has a vegetable soul. This evolves into an animal soul later in gestation. Finally the fetus is "animated" with a human soul.
This latter event, called "ensoulment," was believed to occur at 40 days after conception for male fetuses, and 90 days after conception for female fetuses.
The difference was of little consequence, because in those days, the gender of a fetus could not be determined visually until about 90 days from conception, and no genetic tests existed to determine gender. Ultrasound devices were millennia in the future. Thus contraception and abortion were not condemned if performed early in gestation. It is only if the abortion is done later in pregnancy that a human soul is destroyed.
By coincidence, this 90 day limit happens to be approximately equal to the end of the first trimester, the point at which the US Supreme Court decided that states could begin to restrict a woman's access to abortion."

I Rom sägs det ha praktiserats ofta att man satte ut nyfödda barn, och detta var accepterat i vissa perioder så länge som det inte var knätaget, dvs upptaget i familjen.
Den tidiga kristna kyrkan var mycket human och vände sig emot bla detta. Diskussionen om abort var dock inte homogen.

Några av de främsta kyrkofäderna går på Aristotels linje:

"St. Augustine (354-430 CE) reversed centuries of Christian teaching in Western Europe, and returned to the Aristotelian concept of "delayed ensoulment." He wrote 7 that a human soul cannot live in an unformed body. Thus, early in pregnancy, an abortion is not murder because no soul is destroyed (or, more accurately, only a vegetable or animal soul is terminated). He wrote extensively on sexual matters, teaching that the original sin of Adam and Eve are passed to each successive generation through the pleasure generated during sexual intercourse. This passed into the church's canon law. Only abortion of a more fully developed "fetus animatus" (animated fetus) was punished as murder.
[...]
St. Jerome wrote in a letter to Aglasia: "The seed gradually takes shape in the uterus, and it [abortion] does not count as killing until the individual elements have acquired their external appearance and their limb"
[...]
Early in the 13th century, Pope Innocent III stated that the soul enters the body of the fetus at the time of "quickening" - when the woman first feels movement of the fetus. After ensoulment, abortion was equated with murder; before that time, it was a less serious sin, because it terminated only potential human life, not human life.
[...]
St. Thomas Aquinas (1225-1274) also considered only the abortion of an "animated" fetus as murder.
[...]
Pope Sixtus V issued a Papal bull "Effraenatam" in 1588 which threatened those who carried out abortions at any stage of gestation with excommunication and the death penalty. Pope Gregory XIV revoked the Papal bull shortly after taking office in 1591. He reinstated the "quickening" test, which he said happened 116 days into pregnancy (16½ weeks)."

Citaten från:
http://www.religioustolerance.org/abo_hist.htm

Och vad säger Bibeln? Bibeln diskuterar ej abort, inte på någon enda liten plats. Man har hänvisat till passager om missfall eller bestraffning vid misshandel av gravida, men har inget att säga om ett frivilligt terminerande av en tidig graviditet.

Ja, mitt urval är selektivt, men det finns tusentals sajter därute, som ni lätt kan googla fram, som på alla vis kan ge er antika och kyrkofaderliga citat om att abort är mord, jag vill bara ge en liten motvikt till allt detta.

Detta är hastigt hopplitat i irritation och pga mycket kaffe, men jag kan inte sluta tänka på South Dakota.

Heroes et Heroinae:

http://www.plannedparenthood.org/pp2/portal/(Donera om ni kan!)

http://www.imnotsorry.net

2 comments:

Fasces said...

Som vanligt en blogg i absolut toppklass.

Men måste man verkligen respektera den andra partens åsikter? Personligen anser jag att kvinnors rätt till abort är en självklarhet och alla åsikter som motstrider den rätten är oacceptabla på en pratisk nivå; ännu mindre respektabla.

Sen beror det förstås på var man står i frågan - och hur politiskt korrekt man vill vara.

Fortsätt med det fina postandet iaf ;)

MEE said...

Tusen tack för de vackra komplimangerna.
Erubesco tibi maximam gratiam agens.

Visserligen håller jag med dig i att rätten till abort borde vara självklar, men det är på många vis en svår fråga och bör ständigt debatteras.
Det vore en dröm att man skulle kunna uppnå någon slags ömsesidig respekt i denna debatt så att det skulle finnas möjlighet till en nyanserad diskussion.

(Ja, jag är och kommer alltid vara ruskigt politiskt korrekt. Det är del av min charm.)