Tuesday, February 28, 2006

Dies natalis!!!!

Haha, denna blogg firar ett år nu! Det ni! Nunc est bibendum, nunc pede libero pulsanda...

Den har emellanåt legat nere, den har ändrat karaktär åtskilligt och den har sett mig gå från frustrerad skuggdoktorand till frustrerad äkta, antagen doktorand.

Latinbloggen (trademark) var från början tänkt att hålla reda på mina studier och som en slags anteckningsbok över länkar och funderingar, samt ett medel för mina fina vänner och min rara familj att hålla ett öga på mig.
Det verkar dock som andra än närmast sörjande har kikat på den, jag har fått spännande kommentarer och mail. Hisnande egentligen.

Sålunda, causa diei natalis,tänkte jag skänka bort en gåvor till en av dessa beökare som bara vandrat in hit av en slump. Jag tänkte ge bort ett exemplar av Lucretius de Rerum Natura (eller liknade om den redan finnes i bokhyllan), då jag kommit på att den är särdeles läsvärd.

Vill du ha den? Skriv då ett litet mail eller en kommentar där du berättar hur du hittade hit, samt varför du ska ha denna donum.
Den 3:dje mars plockas någon slumpvis från de tusentals svaren.

P.S Jag har nu fixat länkarna. Tusen ursäkter att det inte funkat. D.S

4 comments:

Fasces said...

Jag hittade hit genom att jag sökte efter texten till Vivamus, Mea Lesbia, samt svensk översättning, på Google.
Jag ska ha boken för att jag nu i veckan slutförde Latin A och det finns ingen möjlighet till att läsa vidare på Latin B av någon anledning. Därför lider jag nu av latinfrustration :/

venanzio said...

Jag känner strandens sandkorns antal och havets rymd; jag hör och förstår den stummes tal. Således kunde ryktet om latinbloggen aldrig gå mig förbi. Visserligen undgår ingenting ett orakel, men även ett sådant kan behöva friska upp kunskaperna om tingens natur.

Camilla said...

Hittade hit genom kategorin 'språk' på Bloggportalen och blev mkt upphetsad: en latinblogg! Äntligen! Känner du till fler? Eller riktigt bra latinlänkar?

TIMEO BLOGGOS ET DONA FERENTES, men jag vill väldigt gärna ha din bok!

/Ständig halvklassiker, som ändå känner sig hel

http://lasdagboken.blogdns.com

stockholmienne said...

Stort grattis på fördelsedagen kära bloggvän!

S