Monday, March 06, 2006

Victor et victrix

Detta blir en lite spattig posting, dels är livet en smula späckat för tillfället, dels strular berdbandet och har egna åsikter om när, var och hur man ska vara uppkopplad.

Nåväl, en stora födelsedagstävlingen är avgjord!
Då det finns två finalister som jag omöjligen kan välja mellan, nämligen Camilla och Venanzio tilldelas ni båda varsitt ex av Lucretius Om tingens natur.

Camilla, en enligt egen utsago "ständig halvklassiker", som skyltar med ett förtjusande klassiskt namn, (hon var en prinsessa som kunde springa så snabbt att hon ej krökte ett endaste strå då hon sprang över ett fält, eller fick fötterna blöta då hon rusade över havet, och må kanske för sitt mod vara förlåten att hon kämpade mot vår favorit Aenenas. Ni hittar henne i Aeniden VII:803 samt XI:435) belönas för frasen "TIMEO BLOGGOS ET DONA FERENTES", (mer Vergilius! Nämligen II:49) som förutom att den fick mig att blåsa ut halvljummet kaffe genom näsan, kombinerar en bildning med en hälsosam skepsis för moderna påfund.
Mer om denna doctissima puella:http://lasdagboken.blogdns.com/

Venanzio förtjänar priset för sin stridbarhet här i kommentarerna och såsom varande den absolut äldste deltagaren (104 år!). Men ändå mest för en motivering som inte bara är poetisk utan faktiskt är ren och skär prosalyrik: "Jag känner strandens sandkorns antal och havets rymd; jag hör och förstår den stummes tal. Således kunde ryktet om latinbloggen aldrig gå mig förbi. Visserligen undgår ingenting ett orakel, men även ett sådant kan behöva friska upp kunskaperna om tingens natur." Jag blir knäsvag.
Gå och öva tyskan, iuvenes:http://extispicium.blogspot.com/

Maila mig era adresser (full diskretion utlovas) så kommer boken komma illa kvickt.

Fasces, du ska dock inte sörja, du kommer att erbjudas ett tröstpris strax. Du ska nämligen ha något som har med Catullus att göra, anser jag bestämt. Jag vet vad latinfrustration vill säga och lider med dig. Hör av mig strax om detta. Ni hittar honom här annars:http://mosaskiten.blogspot.com/

Vill slutligen bara tipsa om Dramatens uppsättning av Fedra som jag såg i veckan, den var bitvis helt otrolig, Stina Ekblad var som alltid lysande. Fares Fares, lite otippat, spelade hennes styvson.

Ytterligare ett tips är Hedengrens otroliga bokrea, de rear ut Paul Åströms Förlags publikationer, ni vet de där svenska klassikerutgåvorna i bjärt gröna omslag.
De kostar i vanliga fall 200-300 kr styck men jag fyndade Tibullus för 25 kr, Epiktetos för 35 kr, Ovidius mindre kända verk såsom Ibis och Nux för 25 kr och en hel del annat tjusigt. Rusa dit!
Ni kan kika i reakatalogen här:
http://www.hedengrens.se/

No comments: