Tuesday, February 17, 2009

patiamur illum nostris itineribus ire

Nu, iuvenes, blir det en smula meta-bloggande, alltså bloggande om bloggnade, en slags meningslös implosion.
Saken är nämligen den, att jag senare i veckan kommer bevista den tidigare nämnda Greek and Roman Games in the computer age-konferensen i Trondheim i egenskap av bloggare.

Nej, det tillhör i sanning inte det vanliga att bjuda in en bloggare såsom sådan till en konferens, men NTNU tar är ett spännande innovativt grepp med en sådan direktrapportering (kanske nordens första bloggade klassikerkonferens?), vilket även i högsta grad tangerar det som är föremål för konferensen.
Jag är naturligtvis djupt smickrad över denna inbjudan (apparently I'm big in Norway, och om inte annat skulle elaka tungor kunna kalla mig den svenska latinvärldens svar på Julia Allison), och ser med spänning fram emot evenemanget.

Jag hoppas kunna fylla någon slags relevant funktion, och inte bara göra mig lustig över det notoriska norska kaffet, utan även kanske ha någon fundering över bloggandets roll i akademin (om det nu har någon), och förhoppningsvis fånga stämning och ögonblick.

Dock, ett litet problem i denna rapportering är det där med dataspelen.
Jag är ingen stor spelare av sådant (senast var väl första versionen av The Sims, vilket var ett tag sedan), och kommer sålunda släppa lös två gästbloggare som upptakt till konferensen de närmaste dagarna. Presenteras imorgon!

No comments: