Thursday, February 12, 2009

emissiones



En köldknäpp har slagit till och det är återigen vansinnigt kallt här på institutet, men regnet som plågade oss i dagar har dragit förbi, och solsken råder åter.


Regnet var i synnerhet plågsamt för den filminspeling som pågick på Rumänska institutet de se senaste dagarna. Rumänska institutet är nästgårds, ligger snett nedanför det svenska och är gigantiskt med en orgie i takterasser och pelare och putsad gul fasad. Tydligen var det mer eller mindre igenbommat under de rumänska krisåren, i synnerhet direkt post-Ceausescu, men har levt upp, och hyr ofta ut sig till filminspelingar, vilket tydligen får deras ekonomi att gå ihop, och häromdagen satte alltså något projekt igång där det rumänska institutet skulle föreställa Roms konstmuseum (se bilden ovan, notera regnrusk, och hur banderollen täcker den skylt som anger att detta är just rumänernas hemvist), det är som sagt ganska pampigt. (Det är inte bara det rumänska som tjänat en hacka på att figurera i film, det brittiska, som ligger helt nära dyker upp som konstmuseum i Ocean's Twelve (?), och det är en väldigt tjusig byggnad, utvändigt, inuti inte så märkvärdig.)


Nåväl, detta ska inte bli en Rom-blogg, ni vet typen, en liten svenska i stora utlandet och allt otäckt och annorlunda som lurar där (låt mig dock konstatera att bristen på fiberberikade havregryn är alarmerande), samt att allt är mycket bättre än i Nacka, och det skulle vi inte hamna i, men låt mig säga att det finns en sak som verkligen gör mig matt här och det är Lodenrockarna.

Oh, alla dessa äldre italienska män i dessa gröna rockar, som med sin vida skärning får dem att framstå som mantelklädda och kungsligt draperade! Så värdigt; ett plagg att skrida i med händer på ryggen och svårmod i ögonen, så gossaktigt; tänk småpojkar tjurigt förda vid handen till kyrkobesök i vida rockar, så historiskt; kejsare, tsarer och Freud har synts i detta plagg, och denna fläkt av vildmark och friluftsliv mitt i den bullriga, eviga staden är det je ne sais quoi som verkligen för en till extas.

Det finns ju en kalender som prånglas ut till turister i varje hörn med unga präster, the Vaticans finest, men jag menar att den kalender jag planerar, med distingerade och värdiga män i olika lodenrockar skulle var betydligt mer smakligt; solbelysta porträtt av grånad elegans med små faktarutor om vardera rock (inköpsdatum etc.)


After this reverie, förjer sedvanlig braindump av notiser, länkar och funderingar:


- SvD har startat en UnderStrecket-blogg. Förutom en viss förvirring (det trodde jag att jag var?), finner jag detta ypperligt.


- På tal om UnderStrecket, fanns där en högintressant essä av detta instituts föreståndare, om koloreringen på de klassiska statyerna. Jag tänker inte säga så mycket då Venanzio redan behandlat detta väl och utförligt. (Kaaahhhn!)


- Någon som använt Zotero och har en åsikt?


- Via Ting och Tankar hittar jag en artikel i Times Higher Education om den omdiskuterade rankningen av humanistiska tidskrifter. European Science Foundation som står bakom indexet av tidskrifter kommer nu inte använda det föreslagna systemet efter vissa kontroverser:


"The decision came as 61 international journal editors prepared to fire their first salvo of the year against the index. The editors, of the history of science and science studies journals, said they intended to publish editorials in their first issues of 2009 requesting that their journals be withdrawn from the ERIH, a plan first reported in Times Higher Education last October.
"We want no part of this dangerous and misguided exercise," reads the joint editorial. "(This is) an expression of our collective dissent and our refusal to allow our field to be managed and appraised in this fashion," it continues."


Ska bli intressant och se hur detta slutar.


- På tal om universitet och det faktum att detta faktiskt är en UnderStrecket-blogg (the original!), finns en om s.k Liberal Education, en rörig som verkar ganska frånkopplad verkligheten (visserligen fokuserar den på traditionen som sådan, men man kanske borde nämna någonstans vilken liten del av USAs studenter som lever i det beskrivna, majoriteten pluggar deltid och jobbar).


- Jag vet att det varit mycket bilder på senaste tiden här, och jag vet inte riktigt varför, har kännt för det och dessutom tycker min mor om det.


- Latinbloggen ska tydligen vara nämnd i den eminenta publikationen Språktidningen, men jag vet inte säkert då jag inte hört något från tidskriften i fråga. Någon som sett något?

- Snart ska stipendieansökningarna in vid UU, som då det har anor och ålder, har åtskilliga stip. för klassiker, emellanåt väldigt generösa.
Jag rekommenderar att ni söker Tranérs, Ribbings, Sernskjölds, Stjernecreutz (gymnasiekunskaper i latin krävs), och Axel W Perssons (det sista för resesugen grecist).
.
- Om jag berättar att inte en enda av alla de personer som fick sina frågor besvarade i den gigantiska frågelåderensning som ägde rum nu i helgen har tackat eller ens visat att de mottagit det omsorgsfullt mailade svaret, blir ni då förvånade?

6 comments:

svenske floyd said...

Sesamfrö går väl att få tag på? Det kan du fiberberika med.

Anonymous said...

"Du kommst zu spät, mein Freund, fuer deine Gage; kein Platz fuer dich in meinem Trauerspiel." Moahahaha...

Apropos språkfrågor: Det är väl klart att du inte får något tack - brukar du själv tacka kaffe- eller parkeringsautomaten när de utfört sina uppgifter för dig? Tänkte väl det.

Apropos loden: Påminn mig nästa gång du fyller år, så ska jag ge dig ett självporträtt i lodenrock från Colosseum. (Har dessvärre bara en bild, annars kunde det kanske blivit en kalender.)

Apropos notis: Följande står att läsa i S-tidningen:
"De klassiska språkens situation i Sverige är ansträngd, men på nätet är de livskraftiga.
- Ola Wikander, författaren till I döda språks sällskap och skribent i Språktidningen, hittar man på [adress].
- Lars Nordgren, doktorand i grekiska, finner man på [adress], där han kämpar för ämnets överlevnad.
- Likaså gör latindoktoranden Moa Ekbom på [adress], för övrigt den mest långlivade av klassikerbloggar.
- En mer solenn blogg är fragmenta[etc.], med vackra tolkningar av bland annat grekisk poesi."
Vem som har skrivit detta (och därmed outat dessa "kämpar") framgår däremot inte.

MEE said...

SF- Man jag kan inte leva utan just fiberhavregryn! Släpade just ner två kilo från Sverige, fibrets förlovade land. Jag vet, jag är patetisk.

V-
1. Jag har emellanåt tackat kaffekokaren, samt även vid enstaka tillfälle kysst den.

2. Be still my heart!
Dock är du nog lite ung för min kalender, den har en strikt 50+ gräns.

3. Ha, den texten har jag skrivit!
Det vore ju trevligt om de på något sätt hört av sig om att de nyttjat den, men de gjorde inte det heller då de citerade mig, jag fick själv skriva till dem och be om ett ex. (Tips om du vill ha detta nummer.)
Tack!

Anonymous said...

Fortunatam spero te bene vivere Romae:
frigida quamvis Urbs, hic gelus asperior!

Pingvinkvinnan said...

Det stod om ett par bloggar om klassiska språk i Språktidningen, du, Ola Wikander och ett par till är omnämnda. Coolt! :)

Anonymous said...

Du har mitt fulla stöd i loden-förtjusningen!
Castroni är ett tips för havregryn och dylika fiberprodukter, speciellt den på Cola di Rienzo.

Saluti e a presto!