Monday, April 04, 2005

Furax

(Hmm...tror datorn har ätit upp ngra inlägg, ska försöka rekonstruera vid senare tillfälle)

Sedan jag berättat om min tjuvaktighet och passion för en viss sorts bokstöd har jag fått denna kommentar:

Som bibliotekarie kan jag liksom inte låta bli att försöka uppbåda någonslags upprördhet över stölderna men eftersom bokstöden fungerar så oerhört bra förstår jag suget efter dem

Jag känner en gnutta skuldkänslor. Jag vill ta tillfället i akt och säga att jag är inte särskilt tjuvaktig, utan snarare selektivt omoralisk. På något sätt känns the pilfering av bokstöd ok, men jag tror på allvar att det finns en särskild krets i helvetet för folk som stjäl böcker från bibliotek. jag ser bibliotek som i princip heliga, och dess samlingar får inte rubbas, ty då föreställer jag mig bara besvikelsen hos den människa som får veta att just den bok som den efterfrågade är försvunnen. Jag ser personen i fråga framför mig, jag ser hur hans underläpp darrar, hur rösten spricker och hur hans enthusiasm och glädje går om intet och hur detta blir den vändpunkt som får en individ att hamna på gatan. Tänk på det innan ni stjäl från bibliotek! Handlingar har konsekvenser!
Jag tror att jag annars är relativt skuldfri fråga om stölder, mina synder brukar hamna i andra kategorier. Jag är ganska tankspridd, vilket har lett till en del helt oavsiktliga springnotor och jag har promenerat ut ur en affär en gång med ett par obetalda solglasögon på huvudet och inte upptäckt det förrän mycket senare, men det är nog det närmaste jag kommer snatteri, om man inte räknar den förkastliga impulsen att i onyktert tillstånd plocka troféer..... Glömmer aldrig när jag en morgon hittade en stor, särdeles rosa mjukisgris samt två punchrullar i handväskan.
Nåväl, det är fantastiska bokstöd och mina älskade böcker är nu prydligt uppsorterade.

Imorgon anländer de förtjusande latineleverna för det stora studiebesöket här i Universitetstaden. De har skrivit uppsatser om diverse historiska personer samt tolkat latinska gravinskriptioner över dessa som de imorgon får se live. Besöket ska även omfatta nationsbesök och guidening på muséum, allt för att locka dem till detta syndens näste och högre studier.

No comments: