Wednesday, February 13, 2008

Libri muti magistri sunt

Prescis när jag förutsatt mig att göra ett inlägg om bokrean ser jag att Malte redan börjat plockat tips-russinen ur kakan, han rekommenderar bl.a Apuleius i Loebformat (visserligen blott första volymen, ett fult trick) samt en Juvenalis i detsamma, som verkar redan vara slut, båda dessa hos adlibris.

En snabb bläddring på adlibris (betydligt mer intressant sortiment) gör mig mest konfunderad över hur de systematiserar sina böcker, samt föder en undran över vem som köper den där fåniga spiritual litteraturen ('God wants you to be rich') samt varför den inköptes.

När dessa funderingar lagts till ro, finner jag att det fär finns att peka ut åtskilliga titlar som nämnts här eller bara verkar intressanta för latinare och klassiskat intresserade, och här följer en lång lista: Silvermasken av Englund, Mediterranean Anarchy, Interstate War, and the Rise of Rome, When Children Became People: The Birth of Childhood in Early Christianity,Inconsistency in Roman Epic: Studies in Catullus, Lucretius, Vergil, Ovid and Lucan, Renaissance Debates on Rhetoric, Egnatia : vägarna till Byzans, Mötet med döden i norrön medeltid, Roms vatten : från antiken till idag, Kejsare och generaler : Männen bakom Roms framgångar, Romarinnor och romare : livet i antiken, Grekisk gryning : om det hellenska kulturflödet genom tiderna, Pompeji bakom ruinerna, The Middle East Under Rome, Commentary on the Historia Apollonii Regis Tyri, ytterligare en Loeb, The Worth of Women: Wherein Is Clearly Revealed Their Nobility and Their Superiority to Men, Averroes (Ibn Rushd): Muslim Scholar, Philosopher, and Physician of the Twelfth Century, I döda språks sällskap : en bok om väldigt gamla språk, Argonautika, Det är för att jag har lärt mig av Homeros, Sånger av Theokritos, Medeltidens ABC, Drömmen om Atlantis : Olof Rudbecks jakt på en försvunnen värld.

Böckerna är oftast några kronor billigare om man hittar dem på bokus, men de är ju inte lika välsorterade och sålunda brukar jag välja att ge adlibris mina pengar. Dock, några titlar som inte finns i adlibris bokrea men hos bokus dito är Tiberius : Kejsare mot sin vilja, Teutoburgerskogen : slaget som stoppade Rom, Olympia och de antika spelen, Olaus Magnus bilder, Gladiatorer, och säkerligen en del annat.

Någon som vet när Hedengrens kommer med sin katalog?

No comments: