Thursday, February 07, 2008

procrastinatio redux

Jag är fullkomligt medveten om att alla som är något sedan länge lämnat Facebook, att det är ute och passé, att det är en ond corporate machine som stjäl ens bilder och identitet, men jag älskar det i alla fall, inte så mycket för de stulna bilderna och alla applications (jag tackar alltid nej), utan för de trevliga uppdateringarna man får om folk, den fina gruppen Custodes Eruditionis, och dess procrastination-främjande mailsystem.

Att sitta och skicka små idiotiska meddelanden fram och tillbaka är precis vad man behöver då man egentligen ska läsa tyska böcker om syntax, italienska om inskriptioners grammatik eller spanska artiklar om kasusutveckling, en bra dag hoppar man mellan att läsa djupsinnigt och maila lättsinnigt, en dålig dag fastnar man någonstans mittemellan.

Gårdagen var en bra jobbdag, dock fanns ett facebook-utbyte med Lovisa om varför vi skulle blivit dåliga ingenjörer (det hade ngt med hår att göra), samt detta utbyte (kraftigt förkortat) med en doktorand (faktiskt inte i latin) som vi låter förbli anonym, om den stundande Latinfestivalen (och här kommer nu den lägsta sortens blogginlägg, då man återger interna roligheter):

Anon: P.S. Dock bör man kanske se till att alla lägger ifrån sig eventuella dolkar i dörren. D.S.

SDIL: Skriver på min att göra lista, 1. skaffa metalldetektor till lat.fest 2. Ignorera inte dröm-omen dagarna innan...

Anon: Kan vi inte trycka upp t-shirts med texten "Jag var med och mördade Caesar och allt jag fick var den här fåniga t-shirten?"

SDIL: Sure thing. Annars har alltid min dröm varit att starta ett helklassiskt innebandylag med en laguniform med texten ista quidem vis est på ryggen.

Anon: Den koolaste latinska devis jag annars känner till är "Ut omnia veniant." Jag har för mig att det var en av Royal Air Forces första flygdivisioner som anammade den. Now THAT´S what I call stil & klass!

Annan bra procrastination-aktiviteter är hämta kaffe, blogga, läsa filler, skriva att göra listor, lägga spindelharpan, surfa på antikvariatshemsidor, följa primärvalen i detalj och stirra tomt på väggen, om ni nu behövde några förslag, di flesta är hyggligt kreativa i detta avseende.

4 comments:

Anonymous said...

Roligt att du tyckte om min och min kursares examensarbete. Självklart får du länka!

Tua /Gabrielle

Anonymous said...

Ett alternativ till procrastination-aktiviteter är Liming: Uvirksomhet som kunstform.

Anonymous said...

Tycker att de där Caesar t-shirtsen (pluralform?)var en bra idé! Jag skulle lugn köpa en och sen skulle latinfestivalen få pengar att lotta ut massa fler böcker... :) Jippofiera mera!

Anonymous said...

Ang. innebandylagets lagtröjor:
Jag antar att du är medveten om alt. har sett min sk. klasströja från gymnaiset, med just denna text?
Till er övriga: 10 glada latinistjejer med självdistans skaffar träningslinnen (svarta) med sagda text i lysande klarrosa, gulliga bokstäver på bröstet.