Tuesday, July 22, 2008

condiscipuli

Utbbildning är temat för dagen, och jag vill lyfta fram Lars Anders Johanssons utmärkta artikel i senaste Axess om bildning och vår syn på detsamma. Dock det slentrianmässiga skuldbeläggandet av 68 av Alsheimer är trist, det är inte så enkelt.

(Vill även påpeka att jag vet vad Heisenbergs osäkerhetsprincip är, och det visste jag nog redan i gymnasiet.)

3 comments:

Anonymous said...

Apropos utbildning kan man studera bilaga 8 till Långtidsutredningen 2008. Där "diskuteras hur efterfrågan på kvalificerad arbetskraft kan tillgodoses genom att olika individer väljer 'rätt' utbildning.". I denna bilaga anses endast pengar kunna få studenter att välja rätt, dvs få dem lönsamma (nej, Peter Tillbergs målning pryder inte bilagan som omslag). Att studenter kan välja utbildning efter intresse verkar inte förekomma i dessa uppsalaforskares sinnevärld, när de med våld pressar in verkligheten i sin framforskade modell, men "strunt är strunt och snus är snus" även i regeringens dosor.

Anonymous 2 said...

En oerhört komplex fråga. Verkar bestickande att studenten skulle kunna få välja utbildning helt efter intresse , frikopplat från samhällets efterfrågan på viss kvalificerad arbetskraft, men det skulle ju innebära
största risk ( chans för studenten), i ett land med avgiftsfritt univ.,fördelaktig stud.finansiering och (i andra änden) generös A-kassa, att någon annan får betala dennes nöje eller i bästa fall 'bildningstörst'.
Det är ju redan så delvis och rejält ojust..

SDIL said...

Har inte hunnit titta på denna rapport, så kan inte säga något om den, men har ändå en smygande känsla av att den absoluta majoriteten av studenter väljer utbildning med någon slags "lönsamhets"-tanke i sinnet (förhoppningsvis kombinerat med intresse), de flest vill kunna försörja sig efter studielånsteminerna tagit slut.

Vidare finns det en viss diskussion om risken att stirra sig blind på vilken utbildning en person har, de flesta av sina arbetsuppgifter skolas man in i på plats, och inte under utbildning.