Wednesday, July 23, 2008

Sed nil proficimus

Ahhhrrgg, det går verkligen inte att jobba på sommaren!
När man sitter i denna tomma korridor och stirrar ut på det vackra vädret, tycker man alldeles för synd om sig själv och prokrastierar å det grövsta eller bara stirrar tomt eller, om man är jag, fördjupar sig ytterligare i ens stora hobby, den amerikanska lånekrisen (rekommenderar bloggen Credit Slips, en av författarna till the must read "The two-income trap" huserar där. Jag är insatt i varje vinkel, väntar bara på att a-ekonomi ska ringa för att bönfalla mig att tjänstgöra som expertkommentator.).
Det är självömkan som krossar varje rest av disciplin och arbetsmoral, samt leder till en sådan där trevlig sommaralkoholism. (Om jag säger att den annars varannan vecka inträffande doktorandölen har plötsligt blivit veckolig, förstår ni säkert att jag inte är ensam med mina sommarnojjor.)

Nåväl, strunt i dessa patetiska utgjutelser och titta på detta istället:

- Ett stort tack till ND som rekommenderad Roma Nova, en organisation, som efter att mycket noggrant påpekat att de inte är lajvare, som önskar återupprätta den romerska kulturen, samt även studera densamma. Det finns mycket roligt information på sidan, och vi bjuds alla in att söka medborgarskap i denna nya stat!
En smula galet, men rart.

- Deras egen akademi, Academia Thules, imponerar med sin mängd latinkurser, självstudier med viss handledning. (Den engelska översättningen av Tore Jansons bok, "A Natural History of Latin" används bl.a.) Jag är dessutom mkt förtjust i denna kursbeskrivning:
[ for all who] want to perfect their knowledge of the language in the area of farming so as to be able to use it with authentic and idiomatic ease; on completion of the course, the student will be capable of managing a farm in Latin at a semi-native level.

- I diskussionen om klassikeröversättningar och versmått hos Malte (som började på fragmenta) har tonen blivit rå, och anklagelser om elitism slungats, sedan latin utan översättning presenterats. (Blev själv mest glad över att återigen stifta bekanstkap med adeste hendecasyllabi..., det var länge sedan jag läste den)

2 comments:

Anonymous said...

Den amerikanska lånekrisen, så intressant! Ett ämne för någon framtida "decline and fall", månne?

Vilket kanske även det militant antielistiska motståndet mot oöversatta citat är, vid närmare eftertanke.

MEE said...

Absolut! Hela situationen ar såväl fantastist episka som anektodiska aspekter, det är nog därför det tilltalar mig så att läsa om den.

Det är lustigt hur snabbt anklagelser om elitism slungas ("När jag hör ordet kultur, osäkrar jag min revolver") och hur det alltid är andra parten som felar med sitt nedlåtande, elitistiska förhållningsätt, aldrig den andra med eventuell bristfällig bildning...