Tuesday, March 13, 2007

Victrix et servus

(Då SDIL, som sagt, sitter och gottar sig på den pedagogiska kursen bland alla forskande tandläkare, och verkligen inte har tid med internet, får slavpojken (praktikanten) Ganymedes ( Gustav) ta hand om det nödvändiga idag)

Ååååå, jag är tillsagt att först av allt avsluta den där himla tävlingen och priset går i år till Pingvinkvinnan, och gnällspiken som bara suttit i ett konferencentrum och fått morotskaka idag ropar att motiveringen är att "hon bäst verkar ha behov av boken. Samt att kombinationen ryska och latin är häftig, och att café idiot-besökare bör få gåvor. Maila postadress bums!"
Vaddå pingviner?

Sen så har jag fått lova att länka till allt som har ordet Mommsen i sig. Vaddå mommsen?
Jag hittade en grej:

"Edward Gibbon, Leopold von Ranke, Theodor Mommsen och ­Johan Huizinga är alla kända namn i historie­vetenskapens historia: de är ofta refererade till, antingen positivt eller kritiskt, men är knappast i någon större utsträckning lästa, och än mindre använda. Häri skiljer de sig från klassikerna i angränsande discipliner som statsvetenskap och sociologi [...]
...

Ett betydande problem inom historiografihistorien är frågan om innovationers ursprung. Hur kommer det sig att historiker utvecklar nya sätt att uppfatta det förgångna? Hur är det möjligt att föreställa ett slags historia som ännu inte är skriven men som skulle kunna, och borde, skrivas? På ett sätt kan frågan tyckas enkel: historievetenskapen ”uppfinner” oftast ingenting, utan importerar sina nyheter. Genomgående består de innovationer som beskrivs i ”Klassiker der Geschichtswissenschaft” av lån av resultat, metoder och begrepp från andra discipliner. Rostovtsevs antikhistoria stod i en unikt nära förbindelse till arkeologin, Quentin Skinner byggde sin metod på idéer från filosofer som Collingwood och Austin – och Ranke, som inte hade någon historisk bakgrund alls, gick till forskningsverket med metoden från sin egen disciplin, den klassiska filologin."

Bloggande är himla lätt.

6 comments:

ChW said...

Jag tror att Pingvinkvinnan är en värdig vinnare. Latin, ryska, café Idiot OCH en Einstürzende-affisch på väggen, det blir inte bättre än så.

Unknown said...

Apropå pingviner så har jag sett att det finns en bedååårande pingvinfamilj i Göteborg. Iallafall på plansch.

Unknown said...

On a lighter side of the news:

Frank Castle (annars känd som the Punisher) ryktas ska ta upp Steve Rogers fallna mantel och bli den nya tidens Captain America. Tiden lär utvisa om det är ett bra drag.
Captain Punisher

Pingvinkvinnan said...

Oj, jag är hedrad och jätteglad! Jag ska genast leta upp din mailadress och maila min riktiga adress. Jag hade latinlektion i går och min lärare Cajsa är helt underbar som står ut med nu ha BÅDA grupperna (tänk att det är två grupper i nybörjarlatinet) för att den andra läraren är sjuk och de är för snåla för att sätta in en vikarie ett par veckor. Det här priset är verkligen peppande, tack tack!

Pingvinkvinnan said...
This comment has been removed by the author.
MEE said...

DK- det är en underbat fin pingvinskock, i synnerhet de som fallit på rygg. Glad att du gillar dem.
Och mkt bra nyheter om capt. America!

ChW- jag antog att du skulle finna som jag!

PK-kommer förhoppningsvis i veckan!