Tuesday, March 15, 2005

Ditio

Ditio, ditionis-kan det möjligtvis betyda rikedom?
Jag fikade idag med den personen som fått mig att börja pyssla med det tidigare omtalade begravningstalet, och jag föreslog att vi skulle göra ett paper på det, en översättning och filologisk kommentar av mig och historisk introduktion samt noter av honom. Han nappade, och vi enades som att han skulle få en översättning i maj att arbeta med. Maj blir en upptagen månad, synes det. Om allt går väl kunde man kanske ha ett seminarium på översättningen i höst. Tänk vad roligt det vore!
Drack för mycket kaffe under vår tête à tête, och sitter nu svettigt och omotiverat euforisk för att ta en sista spurt med detta evinnerliga begravningstal innan jag lägger det åt sidan för vidare arbete i maj. Ska nu börja titta på en juridisk avhandling från 1700-talet som en vän behöver översatt och förstås ta upp Cicero igen. Har möte om min kursläsning sen eftermiddag, känner mig lite nervös, jusyt då det varit en improduktiv dag.

No comments: