Saturday, July 08, 2006

Salve magister!

Avslutade nyligen i svett och solsken Claes Hylingers Det Hemliga Sällskapet (finns även två fortsättningar)och tyckte den var rolig och underhållande, en bra tåg eller hängmattebok.
vad som jag dock fann hysteriskt skojigt var de små framträdanen som huvudpersonens gamle latinlärare gör i boken.
De är inalles tre stycken tillfällen och sker, passande nog, i den vackra staden Göteborg. De stannar aldrig och pratar utan hans gamle magister sveper blott förbi (Förslag till en magisteruppsats i litt.vet; "latinlärare i litteraturen", outsinligt och en bred tidsram att leka med, eller begränsa):

Sidan 19 i min Månpocket-upplaga, de träffs på Avenyn:

"Och jag hälsade på min f d lektor i latin och grekiska, en prydlig man sam alltid bar fluga. han var lång och mager och gjorde ett skrangligt men ändå elegant intryck i sin blåa rock.
-Salve!
-Salve!"

Sidan 69:

"Jag kände inte någon utom min gamle lektor i latin och grekiska som tittade in en kort stund, prydlig som alltid.
-Salve!
-Salve!"

Och slutligen sidan 247:

"Förutom kent och bokhandlaren var det till min förvåning min gamle lektor i latin och grekiska- "Salve!- samt den rödhåriga kvinnliga bibliotekarien och några personer som jag ännu inte kände."

Jag skrattade till tårar, kan inte riktigt sätta fingret på varför, men jisses vad kul!

I romanen finns även en antikare som berättar Kal-historier, så något för alla finnes.

1 comment:

Anonymous said...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»