Tuesday, October 16, 2007

Fennia etc.

Jag kvävs och drunknar i arbete, det hade samlats upp mycket på hög under den fantastiska vistelsen i Helsingfors. En utmärkt doktorandkurs, med mycket slit och generös finländsk gästfrihet om kvällarna. (Kontrasten att bo på enkelt vandrarhem och luncha på finska riddarhuset och äta middag på liten lyxresturang med hanskbeklädd serveringspersonal är inte oangenäm).

Doktorandkursen var ett led i ett större arrangemang, så det kryllade av papyrologer, folklorister (the hobbits of academia, judging from their haircuts), medeltidshistoriker och filologer (har hängt runt med iaf två av Nuntii latini-gänget). Alla pratade ständigt om biskop Henrik (Lalli har tydligen blivit vald till 7:e störste finländare genom tiderna), estländarna ville bara prata om Gustavus Adolphus (inte mig emot) och jag har fått lära mig massor om Napoleon såsom förekommande i de baltiska folksagorna. (En hjältegestalt, för övrigt.) Samtliga finnar verkade ha en son eller dotter som spelade i ngt metalband ("very big in eastern Europe"), och dessa akademiker var rörande stolta över sina hårdrocks-barn.

Jag tror vi svenskar sågs med någorlunda blida ögon, mina encyklopediska kunskaper om Mannerheim gagnade mig väl, vårt doktorandutbildningsystem anses dock en smula mesigt, då vi har anställning och klara pengar, det sades oss att vi vaggas in i en falsk säkerhet och kommer vara oförberedda för den verkliga, hårda världen. (En intressant åsikt, men orkar inte diskutera detta just nu.) Den mest slående skillnaden mellan oss broderfolk var att finnarna alltid hänger av sig utanför föreläsningsalen/seminarie-rummet, medan vi svenskar tar med jackan in och har den krampaktigt invid sig, det gick alltid att urskilja sina landsmän i auditoriet på detta.

Annars, såg Sveaborg i snöblandat regn, vördade vid Ehrensvärds grav, grät en skvätt över bilder från inbördeskriget, läste Huvudstadsbladet dagligen (de verkar ha en grej för Ebba Witt), trängdes med di japanska horderna i Uspenskijkatedralen och fann domkyrkan tråkig.

Sålunda inget vettigt inlägg idag, då ni måste förstå att jag alltjämt är sliten, utan blott ngra notiser:

- Hundratals gamla statyer och friser flyttar från Akropolis!

- Camilla berättar ett intressant rykte om den förestående Claudius-filmatiseringen.

-En recension med lite konstig satslösning av Stolpes senaste.

-Man blir avundsjuk på litt.vetarna då de ständigt debatterar och söker omdefiniera sitt ämne.

- Lovisa har träffat Sture! (Lucky Sture...) Hon inbjuder även till Caligula-screening.

- För oss som tycker Post Secret blir lite väl rart ibland; kommer nu varianten with animals!

- Du kan fortfarande anmäla dig till högskolan! Varför inte den fantastiska kursen i Paleografi med Kodikologi vid UU?

2 comments:

Lovisa said...

Vilken fin länkning till mig! Känner att jag jobbar på min image som blandning mellan seriös student och fjortonårigt fan i kombination med sexgalen antikhistoriker. Anyways, fint att ha dig tillbaka igen.

Anonymous said...

>>finnarna alltid hänger av sig utanför
Jag har från säker källa, att den finska ambassaden i Brasilia är utrustad med en ofantlig garderob där man kan hänga av sig ytterkläder. Tyvärr brukas den inte, eftersom ytterkläder inte gör sig i ett tropiskt klimat.
Dessutom skall vattenledningarna ligga på säkert djup för tjälen...