Tuesday, April 08, 2008

pulte corpus augetur

Jag gör för närvarnade vissa tappra försök att bryta mitt tunga kaffeberoende, och även om jag inte ännu är redo för cold turkey, så har vissa nertrappningar skett, och därav blir det inte mycket gjort, beslutsförmåga finns inte längre och energi är mig främmande. Sålunda bjuder vi på en buffé okoncentrerat diverse idag, visserligen en del mycket viktiga ting, men en smula slött presenterat:

- Det viktigaste av allt är den händelseutveckling som återigen satt i rörelse vad det gäller Carolina, man vill helt enkelt avliva det som forskningsbibliotek. Läs artikeln i dagens UNT, och häpna över idiotin. De verkar inte själva fatta ironin i att först påstå "I dag arbetar forskarna mest och bäst på sitt arbetsrum med sin dator" och sedan "borde bli ett nav för universitetet en kontaktyta för att möta övriga samhället".
Om nu man ska interagera med offentligheten, och även, vilket är i ropet, samverka tvärvetenskapligt, behövs allt mer än 30 studieplatser på Carro där man kan "kontaktyta", för att skapa ett nytt verb. Vidare känner jag ingen forskare som föredrar Karin Boye med sin ruskiga layout och usla öppettider. Snälla, gör något, har själv för lite koffein i blodet!

- Ola Wikander har börjat blogga! Läsvärt och rappt, som alltid.
(Ni vet väl att detta, i och med den grekiska vännen och fragmenta, gör att jag är klassiker-bloggarnas grand old lady!)

- När jag inte ligger såsom en nerkyld reptil, slött utsträckt på golvet i kaffesaknad, skriver jag emellanåt avhandling (no, really) med vissa motgångar, i fredags försvann en halv dags arbete spårlöst på datorn. Skoj.

- Överlag är jag nöjd med mina IKEA-hyllor, men ibland vill jag brandbomba stället.

- Trodde aldrig jag skulle länka till en modeblogg, men denna har inte bara latinskt namn, utan även urtjusiga bilder och en kritisk diskurs.

- Frågelådan är sprängfylld, men återkommer garanterat då jag kan tänka igen. Sorry 'bout that.
-Likaså en beskrivning av den gloriösa festivalen.

Min hjärna är som dagsgammal havregrynsgröt.

3 comments:

Anonymous said...

"Men våra studenter och forskare föredrar i dag de bruksbibliotek som byggts upp ute på campus, som Karin Boye-Biblioteket på Humanistiskt centrum, säger Lars Magnusson."

I vilket syfte då? Det är trevligt och luftigt om man skall in en kvart och få tag på några böcker. Det är knappast lika väl lämpat för att sitta där och studera.

//JJ

Anonymous said...

Och öppettiderna är verkligen absurda. Jag brukade tycka att de var problematiska när jag satt i Centralbiblioteket i Göteborg, innan jag flyttade till Uppsala, och biblioteket var öppet 08:30 till 20:00 måndag till torsdag och sedan stängde redan 19:00 på fredagar. Igår råkade jag försöka gå in i Karin Boye-biblioteket redan vid nio på morgonen och hade glatt glömt bort att det inte gick för sig så ohemult tidigt på morgonen.

//JJ

MEE said...

I sanning så.