Monday, December 08, 2008

Addenda

Jag avskyr verkligen när en bok eller dylikt (bok är en ganska bred definition i dessa dagar), som man införskaffat för dyra slantar, kommer i en ny upplaga med rättelser, utökat appendix, nytt förord och/eller nyskriven epilog, då man ju då liksom redan har boken, men det där nya faktiskt är högintressant, och inte tänker man lägga ner de där pengarna igen (och ja, jag förstår att det som är tanken, sådan är kapitalismen...), vilket leder till frustration och tjuvläsning.
Sålunda, då jag har ngra kompletteringar till de tidigare notiserna, lägger jag dem i ett nytt blogginlägg, samt stoppar in ngra helt nya, så det blir en alldeles unik "bok", och värd "pengarna"(i.e din tid "I've been going i.e. crazy lately. I absolutely adore your letter, especially the part about Eliot. I think I'm beginning to look down on all poets except Sappho."), eller så är det blott "with a new foreword". Döm själv:

- Insåg att det fanns ytterligare en artikel om vetenskapens hjälte och martyr:

"För Vavilov innebar det även en katastrof på det personliga planet. Först tvingades han sluta med de botaniska expeditionerna utomlands, sedan började kollegorna plötsligt försvinna efter nattliga ­besök av säkerhetspolisen, och slutligen kastades han själv i fängelse. Efter tortyr och falska anklagelser dömdes han – för att ha saboterad Sovjetunionens jordbruk och arbetat som spion åt Storbritannien – till döden, men benådades i sista stund och sändes istället till Gulag. Fullständigt utmärglad avled han i en fängelsehåla i staden Saratov i slutet på januari 1943. Nikolaj Vavilov som livet igenom drömt om att mätta folket dog själv av hunger."

- Vad det gäller slavbrevet har Venanzio en ypperlig utredning (a two-parter!) om det hela, först med den kritik som sig bör mot SvDs slarviga notiser:

"Man måste dock ta en del saker i SvD:s text med en nypa salt, såsom exempelvis påståendet att “Vår kunskap om det atenska samhället under 300-talet fKr kommer uteslutande från den bildade överklassen.” Jag tror inte att de som sysslar med arkeologi och antikens kultur håller med om det; genom arkeologin har vi en hel del kunskap om hur folk i gemen levde. Men visst, när det gäller kunskaper från texter är det ganska tunnsått med dokument ur slavars perspektiv. Tidningstexten ger dock flera intryck av att vara hastigt hopkommen: “Utan Alexanders storhetsvansinne skulle vi inte ha något Nya testamente på grekiska 350 år senare.” Menar han Nya Testamente(t), eller ska det kanske vara nytt testamente?"

Därefter i nästa avsnitt, sedan källmaterialet granskats, presenteras en ypperlig översättning, och ytterligare kritik mot det slapphänta i SvD. Briljant som alltid.

- Columbina (ytterligare en bloggande latinist! Fortsätter vi växa i denna takt har vi total och totalitär kontroll över nätet ca år 2373) tar Buchanan i försvar.

- När man ändå talar om nätet så hävdar Le Clézio i sin Nobelföreläsning att detta skulle kunna stoppat Hitler;

"Kanske kan den allt bredare spridningen av information leda till att färre konflikter uppstår. Om internet hade funnits på Hitlers tid är det möjligt att hans kriminella statskupp inte hade lyckats ─ han skulle ha blivit till åtlöje och kanske aldrig kommit så långt."

But i really beg to differ, vi har i sanning ett övermått av info och satir i dessa dagar, men jag är tveksam till dess effektivitet.

- Det är trevligt när bokstölder har en lycklig utgång:

"Personal från universitetet kontaktade köparen, som kunde tänka sig att donera boken till Uppsala. För en tid sedan blev donationen färdig och i förra veckan åkte fyra personer från Uppsala till New York för att hämta verket.

- Den här boken har ett speciellt värde för Uppsala. På planet hem hade jag den i en emballerad väska i handbagaget, under ständig bevakning. Jag lämnade den inte med blicken från tisdag kväll tills vi var här i Uppsala torsdag morgon, säger Bo Sundqvist, som var med på resan, till SR Uppland."

Det är helt hysteriskt roligt att tänka sig "Sunkan" tryckandes boken i "emballerad väska" mot bröstet under hela flygfärden.

- Slutligen, kan någon berätta för mig om jag är kulturkonservativ? Eller vad det överhuvudtaget betyder? (Tydligen är jag kulturradikal)

No comments: