Monday, December 01, 2008

litteris Graecis, Latinis docta, psallere et saltare elegantius quam necesse est probae

I'm having a case of the muuundays, som det heter i trivseldokumentären Office Space, och det inleddes med som sig bör att man sover sig genom alarmsignalen, man inte hade någon vettig frukostmat à la maison utan fick lirka fram en överbliven tub räkost från fjällvandringen i somras ur kylens bakre, läskiga regioner, och när man väl tagit sig till jobbet (färden var trist, Metro, som jag brukar underhålla mig med var slut i lådorna) fungerade inte datorn, och sedan jag med enorm akrobatik och fnissande rumskamrat kollat (och ångrat den lite kortare kjolen) att alla sladdar faktiskt satt i, tvingades jag att ringa helpdesk, som åtgärdade det hela med förnedrande enkla instuktioner. Vidare ska ett abstract in idag och ansökan slutföras, resor bokas och handledning avnjutas. Ay de mi.

Jag har även noterat att det är en ny månad, och sålunda är International Dissertation Writing Month slut och över. Hur gick det då? Hmm, ja, 10 000 ord kanske var något optimistiskt, ty om man bra tittar på vad som nedtecknats till själva avhandlingen så blir det 3 104 ord, och i denna massa är väl hälften exempel. Tittar man dock på vad som formulerats i utkast till ansökning och dylikt kanske man når den utlovade siffran, men det kanske är fusk. Här finnes sålunda ytterligare orsak till the blue monday. (Och under tiden jag skrivit detta har datorn hängt sig en gång och fått startas om med våld, just sayin'.)

Men, som alltid finns alltid något ljus där bakom molnen, och det finns alltid något nytt idiotiskt doktorandinriktat projekt som muntrar up! Idag är det upptäckten av Dance your PhD, som gör att jag inte går hem och gömmer mig under en möbel av något slag.

Reglerna är enkla; "Using no words or images, interpret your Ph.D. thesis in dance form. Entrants were divided into three categories—graduate student, postdoc, and professor—and the prize for each was a year's subscription to Science."

Här en längre beskrivning av förra årets tävling, som vanns av två arkeologer från Oxford, för sin lysande tolkning av "Refitting repasts: a spatial exploration of food processing, sharing, cooking and disposal at the Dunefield Midden campsite, South Africa." Dr Stewart berättar i the Telegraph att vinsten beror på Austian scnapps och "seeing me in a loincloth [...] originally made the crowd favour us out of sheer pity". Konkurrensen var hård:

"One pair of astrophysicists dressed as binary galaxies. To the tune of an old tango, Ruth Gruetzbauch stalked and twirled around Jesús Varela before surrendering to his supermassive gravity after just 30 seconds.

Sven Ramelow did a "scary sheet dance" with a laser light on his head to highlight his quantum physics Ph.D. And molecular biologist Nicole-Claudia Meisner tap danced while flashing cards to illustrate how genes are turned on and off."


Årets vinnare har precis utsetts, och i kategorin Graduate student (den vi bryr oss mest om) segrade "The role of vitamin D in beta cell function" med en blandning av modern och klassisk (Nötknäpparen!) musik, gillar även Hemoglobinet, och dance of the migrating neutron är mycket vacker (och här en specielllt för AZ). Det är i sanning underbara saker som sker (jag vet ej hur man lägger in snuttarna här så ni får klicka där eller söka på YouTube), men det är lågt deltagande från humanioran finner jag.

Nytt projekt! Sempronia, c'est moi!
Vad säger du, ChW, du brukar vara pigg på det mesta(and you got the moves)?
Och Venanzio, ett soundtrack passande för kasusutveckling, med en skön basgång för di onda prepositionernas intåg, går det att beställa?

4 comments:

Anonymous said...

Consider it done, nämn bara vilket format du vill ha det i. Eller förresten - kolla in AUTOTRASH:s "Basement Freak", åtminstone för den önskade basgången. Jag ber att få återkomma beträffande kasusutvecklingen. ;-)

ChW said...

Ungefär 1000 ord skrivna på den här fronten, några extra i ansökningar och edition. Är gärna med och dansar, jag tror nog att jag skulle kunna gestalta fyra olika översättare som föredrar olika kombinationer av morfologiska och lexikala varianter om jag fick öva ett tag.

Anonymous said...

Mitt bidrag blir en sexig, sugande tango. Akt 1 gestaltar prepositionsfrasers inbördes struktur - vad får ackusativen att välja just "ad", eller lokativen att dra till sig... "in"? Attraktionskraft på hög nivå.

Akt två (ingenting för söndagsmatinén) gestaltar olika relativa lokala uttrycks betydelse i kontrastiv bemärkelse: "ovanpå", "bredvid", "under" samt "före" och "efter". Beroende på önskemål kan det även bli fråga om lite swinging (ibland kanske man vill testa att styra andra kasus, också?).

Uruppförande kommande tisdag. Väntar mig dundrande applådåskor.

ChW said...

Oj. Eh. Jag blir nästan generad här vid mitt skrivbord.