Friday, August 04, 2006

Cubitum eamus

(Tusen pluspoäng till den som orkar drömma sig tillbaka till sin gymnasietid och identifiera var i "Den Hemliga Historien" det citatet förekommer)

Jag har ängnat veckan åt att flytta, flytta, flytta och ha ångest över mina studier och skrivande. Tror jag har sovit totalt 8 timmar på hela veckan, har legat vaken och tänkt på vac catullus skriver om sin sömnlösa längtan efter Calvus (dikt 50):

sed toto, indomitus furore, lecto
versarer cupiens videre lucem,

Ungefär:

Utan jag vände och vred mig oroligt
i hela sängen och önskade se morgonen


Men! Jag har en ny säng! Jag har aldrig tidigare haft en ny säng (mater ber att få påpeka att spjälsängen faktiskt var ny) och jag längtar efter att sova i den.

Säng på latin är lectus, och blir då i förlängning även "äkta bädd, brudsäng" och slutligen "äktenskap".

Rather random. Är mycket trött och försvinner sålunda till landet strax i några dagar.

2 comments:

Unknown said...

Tänk att vara student igen, nu har jag blivit så gammal att jag bara kan det se det igenkännande charmiga i följande:

"Kille 18+: Fan vad dyrt det är med mat nu när man flyttat hemifrån.
Kille 25+: Skojar du eller, jag håller mig till fil och nudelsoppa.
Kille 18+: Ja nudelsoppa är ju gott men jag tycker att det blir
jävligt långtråkigt i längden.
Kille 25+: Men vad kör du för smak?
Kille 18+: Vaddå smak?"

Fler roliga citat finns på
Tjuvlyssnat

Anonymous said...

Hur tycker SDIL att jag lyckats med haltjamben i Catullus Paene insularum, Sirmio (nr. 31)?:

http://anark.motpol.nu/?p=5
(bläddra ner en bit)