Thursday, August 24, 2006

Scortae librorum

Då tiderna är stessiga, med mycket mycket att göra, spenderas naturligtvis mycket tid framför datorn, dels av ren procrastinatio och dels genom vanlig hederlig insomnia.

En av de ställen som jag upptäckte var bloggen bokhora, ytterligare en läsblogg, driven av en skara unga damer.

Den skribenten där som jag i synnerhet fastnade för, var en viss Johanna Ö. Det är en smula creepy, då våra intressen i så hög grad sammanfaller.

Det enda som skiljer oss åt är, förutom yrkesvalet och det faktum att jag har en känsla att hon klär sig bättre än vad jag gör (samt kanske eventuellt en del andra ting), att hon ännu inte läst Evelyn Waugh.

Det är läskigt, vi har båda en passion för Selinko, en fascination för klass och dess problematik, feminism, Lena Andersson, Claes Hylinger, och Easton Ellis.

Vad som dock avgör det hela är att hon är gammal hel-klassisist, vet hur det är att munta och översätter latinsk poesi på fritiden(en charmerande detalj, har benämnts med klasskamraterna såsom vulpes av gammal latinlärare). Hon skriver själv:

"Jag är humanist. Ja alltså ur flera bemärkelser men faktum är att jag på gymnasiet gick humanistisk linje helklassisk variant med utökad studiekurs (för att inte behöva släppa två moderna språk när jag valde att läsa klassisk grekiska). Det innebar en hel massa språk för min del - jag läste tyska, ryska, engelska, latin och klassisk grekiska. Ofantligt roligt! Senare har jag också läst latin och lingvistik på Stockholms Universitet eftersom ursprungsplanen var latinlärare."

En påhälsning från ett parallellt universum?

Slutligen verkar samtliga scortae gilla "Den hemliga historien" vilket väl är ett gott tecken för en bokblogg...

4 comments:

Fasces said...

Jag har visserligen inte jättestor erfarenhet av det jag tänker nämna, men jag har fått för mig att klassisister av olika slag är litet av varandras rivaler ex. grekisister vs. latinister. Själv har jag då aldrig fastnat för den gamla grekiskans skrifter och språk, och alltid, som kvasilatinist, känt en smärre rivalitet mot grekisisterna! Precis som Star Wars-geeksen vs. Star Trek-geeksen. Men det kanske bara är jag som har fått för mig något...

Anonymous said...

exakt vilken form är scortae?

Anonymous said...

jag undrar fortfarande. kanske har jag missat ditt svar?

MEE said...

Tusen ursäkter, jag är dålig på att svara på kommentarer.

jag tror att då jag skrev detta, för ett bra tag sedan, att jag tänkte mig att det skulle vara pluralis nominativ av scortum- "slinka, sköka", men av attraktion till det feminina och en trött hjärna måste jag ha skrivit det såsom någon slags plural av det av mig spontant uppfunna feminina ordet scorta, med samma betydelse som det neutrala ovan.
Jag kände mig väl en smula medeltida just den dagen.