En hektiskt och något kantig vecka, med di djupaste dalar, en och annan avgrund, samt enstaka topp. En sådan var publiken vid det s.k Nördcaféet i onsdags, i sanning liten men naggande god, helt suveräna människor.
Jag pratade om hur teknologi har förändrat filologi och studium av klassiska språk, dels genom direkt användning av teknologi såsom elektroniska editioner etc, dels genom t.ex ökad möjlighet att tyda palimpsester och rekonstruera skadad text med nya, dyra tekninker. Det var en rolig föreläsning att skriva, och personalen på Tekniska muséet var i sanning superbt trevlig, och jag fick en fullmatad presentpåse som tack (det hade jag inte väntat mig), vari de två största funden var den specialtryckta t-tröjan och dita pinnepinne med nördcaféets exklusiva logo, man får blott sådana ting om man medverkat.
Jag hade utlovat mer info om Klassiska Föreningens hundraårsjubileum (föreningen återskapades den 15 september 1908, efter att ha vilat i 5 år, och har sedan dess vait oavbrutet verksam), och kan sålunda berätta att det är den 17 november, kl 18.30 (precis) i sal 7-0042, Engelska parken, Humanistiskt Centrum. Det inleds med ngra glimtar ur föreningens historia, och däreftr en "festföreläsning" med titeln Kleopatra- från monster till modell. Om Egyptens sista drottning i konst och populärvetenskap. Jag är personligen lite osäker på vad en festföreläsning är, maybe it involves costumes, men ämnet är spännande i sig.
På tal om Kleopatra var hon nyligen föremål för en recension av boken "Cleopatra: The Last Queen of Egypt" i Newsweek, detta kvalitesmagasin, som just diskuterar framställningen av denna kvinna genom tiderna, och vilka källor vi egentligen har om damen i fråga:
"The official story—Octavian's version, promoted in speeches, rumors, pamphlets and the deft use of symbols—says that Cleopatra corrupted the innocent Caesar and Antony in order to ruin Rome and advance herself. (This is not so different from the depiction in the HBO series "Rome"—Cleopatra, a druggy strumpet, offers herself as Caesar's "slave," while secretly conniving for control.) The archeological record is thin, but it suggests something else: that Cleopatra was a competent ruler in difficult times, dealing with internal unrest and unstable neighbors. Tyldesley wants to "put Cleopatra back into her own, predominantly Egyptian context"—to see her as a ruler of Egypt, not as a consort of Romans. In this view, sex was one of the few tools available to women, and her use of it was "sensible," not "weak." In fact, Tyldesley writes that Cleopatra "probably had no more than two, consecutive relationships."
Ett utmärkt förslag till Halloween-utklädning om någon tänker syssla med sådant?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment