Saturday, October 11, 2008

semper sint in flore

Det börjar ju bli dags att söka igen, iuvenes, 15 oktober gäller det, och här är det som ni ska söka nu till våren.

Vid mitt universitet, det i Uppsala, finns förstås B-kursen, som jag hoppas söks av många, det är ju då det liksom börjar bli roligt, och fortsättningen på intro-kursen, som man väl hoppas blir lika populär som höstterminens förberedelse. D-kursen och dess olika varianter finns ju alltid, och den legendariska och uppskattade Latinsk paleografi med kodikologi ligger ute, misstänker dock att det inte är hlet klart om den ska ges, uppmanar er ändå att söka då det är en ypperlig kurs och ett bra sätt, har jag hört (fama est), att träffa flickor.
Vad det gäller grekiskan vid UU finns till våren B-kursen, samt D-kursen, med eller utan examensarbete.

Om ni råkar husera i Stockholm och inte ids åka till Uppsala, finns som vanligt en uppsjö kurser vid SU, samtliga dock med något slags förkunskapskrav. På den s.k grundnivån finns en kandidatkurs, med förkunskapskraven Latin IV, 30 högskolepoäng, el. motsvarande , men finns som både helfart och halvfart, och masterskursen /magisterkursen ("avancerad nivå") har samma upplägg, och så även Latin III. Grekiskan har samma underliga siffror (kära stockholmare, jag klankar inte på er, är bara för förkyld för att begripa mig på, det är säkerligen ett idiotsäkert system vad det gäller förståelse, men förkylning gör mig sub-idiot-dum, och ber om ursäkt för detta), och undet VT09 finns Grekiska I,2, halvfart, förstås fortsättning på Gr.I,1, och Grekiska III ges i mån av resurser, i lite olika varianter, och likaså IV.
Det finns magisterkurs och utrymme för examensarbete, samt masterskurs, inte mastersprogram?

Vid Lunds Uni finns det en nybörjarkurs på halvfart till våren! Sök, så latinet får fortleva där! Det finns även en kurs, ävn den på halvfart, i Efterklassiskt latin, med förkunskapskravet Latin steg 3 (och det vet jag inte riktigt heller vad det betyder. Hur svårt skulle det vara att samordna terminologin i landet?). Grekiskan verkar något eftersatt, tydligen fanns en nybörjarkurs (med en retsam I:a) och en kandidatkurs nu i höst, men intet språkligt nu till våren (vad hände med nybörjarkurs II?), dock något som heter Grekland genom tiderna.

Vi noterar att det även sägs erbjudas ett mastersprogram i latin (och i grekiska, sic!), vilket är intressant, då jag inte hört att latinets framtid skulle vara tryggad vid LU då donationen tar slut.

Vid kära gamla Göteborgs universitet (är faktiskt i den staden just nu, förkyld och dann), hittar man till våren en grundkurs på halvfart och kvällstid, likaså finns en vad de kallar fortsättningskurs, och jag med min pre-bologna hjärna kallar B-kurs, oc så finns det även kurser på s.k avancerad nivå. För grekiskan ser det dock mörkare ut, det finns blott kurser på avancerad nivå (inte helt sant, då man kan skriva kandidatuppsats till våren). Dock kan man, om längtan blir för stark, läsa någon slags variant av Nya testamentet med grekiska, säger ryktet.

Slutligen, i den lilla uppstickaren Växjö, finns fortsättningskursen Latin II, på kvartsfart. Om de bara lägger till något litet i grekiska och en masterskurs så kan de snart konkurrera med de stora lärosätena här i landet.

Har säkerligen missat något, och missförstått massor, och har i allmänhet ingen koll, men litar på att ni, ärade publikum, rättar mig.

Sök!

No comments: