Tuesday, October 21, 2008

tempus fugit

Eller, i vilket kapitel vår hjältinna tokprokrastinerar, eller i vilket ingen tycker hon är rolig...

Har denna vecka gjort i princip allt förutom arbetat, och trots att jag vet att det är blott två dagar som gått, bådar det inte gott för resterande dagar. Det är en slags blandning av bristande disciplin och misströstan, jag tror helt enkelt inte att det någonsin kommer bli en avhandling.

Och när det gäller det faktum att ingen tycker jag är rolig, så höll jag igår en föreläsning om hur man söker externa medel och hur man skriver en vinnande ansökan, och i mina illustrativa exempel ingick en typsk ansökan, skriven av en fiktiv Doris Doktorand.

Hon önskade få pengar för att åka till Norska retorikfrämjandets kongress, där hon önskade presentera paperet: ”Quine, Quintillian and Quisling: QQQ or KKK?”.
I denna ansökan hade hon förstås bifogat sin publiceringslista med titlar såsom ”Proust, Plato, Pound, Quine and Quintillian: Minding your Ps and Qs.” Tidskriften för engelsk litteratur, Borås, 2003, ”Proust, Pound and Engels: the real PPE”, Auld Lang Syne: Festskrift till Marion Hood, Uppsala, 2006 och “Pound and Connolly- political poetics or poetical politics?”, Proceedings of the Xth International Conference on politically dubious authors, 2007, “HD, Pound, and roman rhetoric: a gendered reworking” Journal of American ex-pat poets, 2008.
No one really got the joke.

Att hålla föreläsningar av detta slaget räknas till prokrastinering, och har ytterligare en nästa vecka. Som man bäddar får man ligga.

4 comments:

Anonymous said...

Klart i klass med Perec (JSTOR).

chall said...

haha, jag är en nörd för jag fnissade hela inlägget ;)

Det blir nog finfint i nästa vecka med ska du se!

Barbarossa said...

Alltså, såna där skämt är nog på lite för hög nivå för oss stackars hist/fil-are...;-) Men att hålla såna där föreläsningar är viktigt och bra! Om inte annat innebär det väl att du blivit ganska bra på att söka resestipendier och det är ju inte det sämsta, eller?

ChW said...

Jag tycker inte att du är så snäll mot oss som var där nu.