Och så lite läsning för mellandagarna. I SvD recenserar Sture Linnér
boken 'Sköna Helena. Gudinna. Prinsessa. Myt', och är som alltid bäst när han lägger fram the background:
"Mest känd är den sköna prinsessan som de episka verken, särskilt de homeriska, besjunger, hon som Greklands hjältar slogs om och som kung Menelaos i Sparta vann med sin rikedom. Drottningen som tog emot en trojansk prins i sin säng, övergav grekerna och seglade bort till Troja, där många hjältar led och dödades i hennes namn under tio långa år. Hon som efter trojanska krigets slut återvände till Sparta medan hennes trojanske älskare gick under i den eldhärjade staden.
Helena var också den undersköna, liderliga varelsen som ingen man kunde stå emot, den gyllenblonda drömflickan, sexsymbolen, både åtrådd, fruktad och föraktad, beundrad i många upplagor i Europas konstgallerier, strängt klandrad i teologiska texter.
Troja jämnades med marken för Helenas skull, men själv lever hon kvar tiderna igenom, i många gestalter. Levande och livsbejakande som en savrik lönn i blom. Eller en månsilvrig drömbild, dunkelt lockande men gäckande ogripbar. Sedesam maka och moder, suckande efter sin äkta man och den egna härden. Eller, som på en utsökt målning av en 1400-talsmästare, följande sin älskare på nya äventyr i fjärran land med en glimt av glatt okynne i blicken och - hör vi rätt? - gnolande en lättsinnig melodi av Offenbach."
Och så en artikel jag snubblade över av en slump på Salon (ni måste sitta igenom en reklamfilm):
"Lindzen, an advocate for Latin teaching who chairs the Committee for the Promotion of Latin at Porter Middle School in Austin, Texas, brought the relevance of using new technology for ancient purposes all the way back around to my beloved Latin teacher, when she noted that classicists are often among "the first to grab new technology and put it toward good use."
"Latin online libraries were created so that teachers everywhere could teach not just the authors in their books, but anyone they chose whether they had a text or not. Often the first people at a school to jump on new technology are the Latin teachers, who are forever striving to keep their field from being cut."
Jag skulle kunna säga något om debaclet i Lund här, men jag tror jag sätter mig och stirrar på granen och äter vaniljhorn istället.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
3 comments:
Jag har inte läst på länge, så ursäkta mina många kommentarer;
är det inte trevligt med våra svenska mysintellektuella giganter!
Sture Linnér exempelvis, hans motsvarighet finns inte i andra länder. Ja, nån gammal Cambridgeemerit, kanske, men tänk att vara (åh, mitt favoritord) spränglärd med behärskning. Få förunnat, men vi svenskar har en hel hög av den sorten. Behöver jag nämna Sven-Erik Liedman?
Ingen fara, jag uppslkattar kommentarer.
Håller inte helt med dig, jag tror de flesta länder har giganter av Linnérs kaliber, men instämmer att han är ngt extra.
Njae, men när man läser om liknande gubbar och gummor från/i utlandet finns det ofta en kommentar som: "He/she is one of the unusual kind of scholars who can write so that the common man understands", tror jag läste något i den stilen på baksidan av nån Oxford university pressbok för ett tag sedan. Vi har ju flera av den sorten. Mysintellektuell!
Post a Comment