Monday, November 17, 2008

Sodalitas humanitatis antiquae

Ack, di där norrmännen alltså , nu vill de även lägga ner Antikkprogrammet (Antikk Kultur & Klassiske Tradisjoner, som verkar ha både en bachelor och en master) vid Oslos Universitet (jo, lite av en sten i glashus med tanke på Lund).

Som vanligt är facebook plates för information, spridning av densamma och bildnade av kampenhet, ty där hittar man gruppen Opprop mot nedleggelse av Antikkprogrammet på UiO, än så länge är informationen bristfällig, men det kommer säkerligen mer.

Då det alltså var dåligt med länkar på nämnda FB-sida, googlade jag runt en smula, men det enda jag lyckats hitta är att det är en process på gång att göra "langsiktige faglige prioriteringer" ('faglig', det körde jag också först fast på, men efter att ha hittat en norrman i lunchrummet löste det såg, det är alså ämnes-/ämnesmässig), och att ovännämnda program kanske får stryka på foten då. Norsk Klassisk studentforening säger sålunda i sin kommentar (som man hittar i en av rapporterna):

"
[...]Vi ønsker å påvise at det finnes et aktivt antikkmiljø som både benytter seg av antikkprogrammets nåværende tilbud, og som ønsker at klassisk språk- og kulturkunnskap skal bli et satsningsområde for HF.

Vi er en forening for alle med kunnskap eller interesse for antikken og den klassiske kultur. Som medlemmer har vi studenter fra mange faggrupper, hovedsakelig antikkprogramstudentene og historiestudenter men også fra filosofi, litteraturvitenskap, språkprogrammet, arkeologi og religionsstudier. Fellesbetegnelsen er at de alle arbeider med antikken på en eller annen måte, men innenfor hver sin fagkrets. Dette er noe av problemet med antikkfagets stilling ved UiO i dag. Noe som må betraktes som del av et omdømmeproblem. Der man internasjonalt har Classics som en naturlig del av universitetsmiljøet er vi i Norge fragmentert i forskjellige faggrener, med kun mulighet for en Master i gresk eller latin for antikkprogrammet. Når programmet i sin tid ble opprettet var dette for å muliggjøre et løft for fagområdet nasjonalt, og det engasjement som nå finne blant studentene kan være en indikator på at man er i ferd med å lykkes. Klassiske fags stilling i Norge har blitt beklaget av flere, men antikkprogrammet er det eneste som faktisk har bidratt til å samle studenter fra ulike fagmiljøer. Og vår forening er et resultat av nettopp dette."
...

Jag har blott hunnit ögna och skumma de rapporter som finns där och vill sålunda inte säga ngt om vad som står där, dels för min läshastighet på norska är pinsamt dålig, dels för att jag nu ska rusa till Klassiska Föreningen (vi ses väl där?), men frågan kommer att bevakas!


1 comment:

Anonymous said...

Information om Klassiska föreningen i Uppsala tycks vara mycket svåråtkomlig. Den verkar inte finnas på nätet överhuvudtaget. Jag kan se att du nämner den här på bloggen då och då, men det är ungefär så nära jag kan komma den minsta lilla informationen. Jag känner hur frustrationen stiger varefter jag skriver detta, nu är jag fan arg. Säg åt dem som basar i den där föreningen att (för fan) göra bättre reklam för sina begivenheter samt om hur man blir medlem. Tack o hej!