Monday, April 20, 2009

ambitio

Idag och imorgon (fram till 20.00) är sista chansen att rösta i Uppsala Universitets kårval. De flesta brukar ha en hyggligt ljum inställning till denna demokratiövning, men i år tycker jag faktiskt att ni ska leta reda på ert kårleg och klicka er in här (online-röstning!), då det lilla enfrågepartiet Rädda Carolina bestämt sig för att delta i hopp om att någon fokus ska hamna på de så eftersatta och försummade biblioteksfrågorna vid UU.

Rädda Carolina (där jag, in the interest of full disclosure, för de som inte greppat det, är grundande medlem) har en enkel blogg här, för den som vill veta mer. (Och själv har jag ju ett flertal gånger gjort klart var jag står i frågan.)

Ett missnöjesparti av detta slag kan nog inte ändra på mycket, men det är i högsta grad dags att man börjar markera mot universitetets förvånansvärt slapphänta behandling av biblioteksfrågor (betänk t.ex hur UU ständigt vill, vill, vill jämföra sig med toppuniversitet av typen Harvard och Oxford, men inte har ett enda biblio som är öppet efter nio, medan universitet av den andra sorten oftast har något som är öppet 24 h om dygnet, eller iaf till midnatt, och gärna ser sina biblio om en stolthet och något att skryta med, istället för något som bör byggas om till "faculty club"), ty den som tiger samtycker.

Rösta på RC och känn dig nöjd resten av veckan!

2 comments:

Unknown said...

Jag röstade på er redan förra veckan.

Alatius said...

Och nu har valresultatet kommit... Om jag förstår saken rätt fattades det två (2) röster till ett mandat. Jag vet knappt vad jag ska säga. Förbannat snopet helt enkelt!