Tuesday, February 27, 2007

parvi pretii

Bokreastart idag, mig rör det inte i ryggen, ty jag har redan beställt de jag önskar via nätet och kan sålunda vänta spänt på skojiga paket.

Nja, inte helt sant, jag önskar kanske lite att jag var i Sthlmsregionen för att kunna gå på Hedengrens bokrea, deras utbud är i år magnifikt för en klassiskt intresserad, och i synnerhet för en Björkeson-fantast, ty du kan få hans Propertiusöversättning för blott 15 kr, och De Homeriska Hymnerna (med grekisk parallelltext!), inbunden, för 35 kr, det gör nästan ont att dessa redan finns i min bokhylla, men nu har ni chansen.

Vidare finns för de som gillar Ovidius, Amores för 15 kr, och Kärlekskonsten för 35 kr. För den mer sociolingvistiskt lagda, Lindbergs Europa och latinet, och för den mer allmänna antikfanatikern finns en uppsjö titlar, t.ex World of Athens, Tuchmans March of Folly, Teutoburgerskogen, och säkerligen många fler, de myndiga herrarna i lodenrockar gillar att köpa dessa.

För Romanknytningen kan även Resan till Rom med Gunnar Ekelöf rekommenderas, blott 39 kr, och då vi ändå är nere i den regionen kan några intressanta titlar plockas fram, som Compagnis Florentinsk krönika, Brunos Askonsdagsmåltiden och Vicos Självbiografi.

Om jag får frångå det latinska och klassiska ett slag vill jag även rekommendera några personliga favoriter av vilka jag tror ni kan ha glädje.
Raverats Period Piece är underbar, hur det var att växa upp i skuggan av Darwin, och blir extra kul om man tänker på vad det senare blev av flickan (nakenbadade med Rupert Brooke). Old School är en njutning för blott 59 kr, och har det roligaste häcklande av Ayn Rand jag någonsin läst, och slutligen Snobs, som fick mig att skratta högt flera gånger, lite som en klassmedveten Wodehouse.

2 comments:

Anonymous said...

ah, bar tips. tittade i några bokrea-blad jag fick på posten och hittade bara populärvetenskapliga böcker om forna Egypten - inget mer spännande. Men De homeriska hymnerna borde man ju ha i bokhyllan som Antiken-student!

MEE said...

Så hiskeligt! Prova adlibris, runt 130 kr, tror jag.
Eller augurer kanske inte har betalkort...