Thursday, March 06, 2008

triennis

Jag är övertygad om att det nu väntats ivrigt på den traditionella födelsedagstävlingen, ty häromdagen firade bloggen, patetiskt nog, sitt 3-års jubileum, och som vanligt lottas det ut en prima bok.

Denna ser ni här brevid, det är en myckt snygg och illustrerad utgåva av den bästa av alla Suetonius-översättningar, id est den av Robert Graves.

Låt er inte skrämmas av den läskiga Alma-Tadema bilden som misspryder omslaget, innuti är det epigrafiska illustrationer och artefakter från de respektive kejsarnas epoker är återgivna. Det är dock, måste väl i ärlighetens namn tilläggas, ingen s.k. glansig coffee table book, utan snarare en stor pocket. (Innehåller även ett förord av Michael Grant, som jag lustigt nog ägnade lunchen åt att åhöra dissning utav. Hmm, dålig satslösning.)

Varför just denna, förutom av hejdlös Graves-dyrkan och Penguin-perversion? Jo, jag hittade den nämligen häromdagen på hedengrens fina bokrea (en riktig bokrea, såsom de borde vara) och kunde inte låta bli att hemföra den, men finner sedan vid hemkomsten att det finns åtskilliga av Graves Suetonius-översättningar redan i de nyinköpta bokhyllorna, och bör sålunda göra mig av med den enligt den klassiska principen "sist in, först ut".

Innan vi går vidare till själva utdelandet av denna, vill jag upprepa orden från förra årets f-dag, att bloggandet (detta genanta ord) är en ovärdelig hjälp för mig att fokusera, är en ganska spattig person, och det är alltjämt mest därför jag gör det.

Jag tor fortfarande inte att jag är anonym, det är lätt att lista ut vem som ligger bakom.

(Det är faktiskt en relaterad och i sig väldigt intressant fråga, det akademiska bloggandet, något som intensivt debatteras i den engelskspråkiga bloggosvären (som, lucky them, består av annat än modebloggar och småaktig polemik), och consequently behovet att som akademiker vara anonym för att inte behöva utöva den tråkiga självcensuren och sålunda kunna kritisera sitt ämne och den rådande strukturen, såväl nationellt som lokalt. Det svenska universitetsystemet bör i högsta grad diskuteras mer allmänt och bland gräsrötterna själva, och varför då inte på nätet, ty så fort det dyker upp i media synes det alltid falla sönder i "det-var-bättre-förr" och "regionalpolitik och nivellering".)

Självcensuren består alltjämt även den, som sagt där ovan, finns det en hel del jag skulle vilja säga om rådande system, men är inte så dum att jag gör det på offentlig plats.

Och efter det närapå verbatim upprepandet från förra året, lånas ytterligare ett grepp från tvåårsfirandet, nämligen det skojiga!

Latinfestivalen var i sanning en höjdare (kom och gör årets, i U-a, till en än större succé!), alla de underbara och älskliga gästbloggare som fått härja här gör mitt hjärta till äppelmos var gång jag tänker på dem, de vackra böcker som jag emellanåt fått mottaga lyckliggör mig offantligt, då mer för omtanken än för det rent materiella, de vänskaper som uppstått via bloggar och förstås alla trevliga mail och kommentarer som ni, kära läsare, hedrar mig med.

Ytterligare en enormt lyckobringande tingest är att det nu finns en motsvarighet för grecister! Jag försöker täcka in det klassiska som sådant, men min grekiska är, allvarligt talat, inte direkt lysande, och det är sålunda med största glädje och lättnad jag kan presentera latinbloggens anförvant i öster! Namnet kan enligt upphovsmnnen eventuellt ändras, men just nu kallas denna mycket färska knopp på de svenska klassikerbloggarnas kvist för 'Bland de dödliga växlar ju segern'. Passing of the torch, typ.

Tandem et finalement, det som ni läst igenom stycket för, nämligen den sedvanliga födelsedagstävlingen! Reglerna är påminner om förra årets, man skriver man antingen i kommentarena eller sänder ett mail där man berättar hur man hittade hit.

(Vinnaren, som väljs i början nästa vecka, måste vara villig att vid vinst avslöja adress för mig (full diskretion utlovas), och tidigare vinnare är tyvärr diskade.)

Ska nu hem och grunna om det är värt att satsa på ett 4:e år eller om det då börjar bli väldigt sorgligt, bloggande lär ju vara passé.

2 comments:

Anonymous said...

Salve! Jag har inte medverkat i tävlingen tidigare, så varför inte nu? Jag hittade helt enkelt hit genom att googla "latinblogg"! Och jag hittade ju precis vad jag var ute efter. Minns inte alls när jag hittade hit första gången, men det var i alla fall mer än ett år sedan.

Tua /Gabrielle

Lovisa said...

Bloggande är inte alls passé utan retro! Dessutom skriver du fantastiskt underhållande så fortsätt!

Ps. Utom tävlan så hittade jag hit genom att du och jag kommenterade samma inlägg på brudens blogg om brudar. Vem kunde då ana att det skulle mynna ut i inte bara en utan två latinfestivaler?