Monday, April 10, 2006

acerbitas

Akademisk bitterhet:

"Professor Dennis Töllborg har bestämt sig. Han lämnar Göteborgs universitet.
- Jag kan inte leva med hyckleriet längre, säger han.
...
Juridiska institutionen hade inte sett ut som den gör i dag utan mig, men nu känner jag bara svek. Och det allvariga är att sveket kommer från mina vänner här. De hälsar inte ens längre, säger han.
...
Anledningen han anger till motsättningarna är hans syn på den utveckling som sker på institutionen och inom hela universitetsvärlden.
- "Follow the money" är det som gäller. Kraven på både studenter och dem som disputerar bli allt lägre. Och allt beror på ett statligt system där bidragen är helt knutna till hur många som godkänns. Det handlar om produktion, men ingen tänker på kvaliteten, säger han.
- Vi utbildar skarpladdade vapen här. Det är människor som får rätten att avgöra andra människors liv. Kan den gamla tanten bo kvar i mögelhuset? Eller ska någon ha ett visst skadestånd? Det är dem jag måste ha i åtanke när jag utbildar.
För egen del håller han alltjämt på Sokrates klassiska bildningsideal. Att universitetet ska vara blinningen som väcker den lata oxe som staten utgör.
- Alla mina doktorer har sedan blivit professorer. Men nu heter det ofta "bråka inte nu" när man tycker att en avhandling inte håller måttet.
"Den fria forskningen hotad"
Även när det gäller forskningen tycker han begrepet "follow the money" är giltigt. Och att statsmakten i allt högre grad kontrollerar och styr vad det ska forskas om.
- Den fria forskningen är hotad på allvar. Under en period bestäms det att det är miljö och etik som gäller, medan jag samtidigt inte kan få pengar till forskning om till exempel underrättelseverksamhet. Sedan är det något annat."

Det hela: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=269302

2 comments:

Erika said...

Inte för att jag vill bidra till nedslående kommentarer på nåt sätt, egentligen, men... är det inte så det oftast är? Pengarna som styr, alltså? I Sverige får de idéer som för tillfället slagit rot hos regeringen pesetas, medan man i USA får stålar från storföretag och ev. rika privatpersoner. Allt med vissa krav på vad forskningen ska vara inriktad på.

Kan dock hålla med på att detta med att ge pengar efter hur många som klarar G, utan att hålla ordentlig koll på vilken nivå G:et hamnar på - det är inte lyckat...

dudu said...

A man after my own heart - If only someone would listen. Yesterday I had to sit through IVAs vision about the university of the future. One thing they wanted to do was make students pay - Why in the world does anyone want to change one of the truly wonderful things about Sweden - freedom to study at an institute of higher learning, freedom from parents who want to decide what their children should study (I could go on and on, but I won't)