Saturday, April 01, 2006

Invidentia

Jag är avundsjuk. Jag är så vidrigt avundsjuk på de flesta just nu, jag är avundsjuk på alla som inte behöver flytta, som inte behöver packa ihop sina fyra miljoner böcker, som inte har en drös tomma ölflaskor utplacerade på diverse platser i våningan (frater, I'm looking at you), so faktiskt kan se sitt golv och sålunda inte har den ytan täckt av utsorterade kläder, böcker och viktiga papper (en snabb blick över sängkanten avslöjar Oswalds Breven till Ranveig, brun stickad tröja med lim på ärmarna, en luddig toffel, ett otal slovakiska sedlar, kartongen till min espressobryggare, tusen hårnålar och papper med "viktiga" anteckningar, oh God, I live in a hovel).
Jag har inget emot det abstrakta begreppet flytt, det är detta konkreta jag inte kan hantera.
Jag avundas folk med frukost hemma, som har en fungerande radio (dunkade just min i vägen för att få den att funka), som har ngt rent att klä sig i, och kanske till och med är rena i håret.
Mest avundas jag dock folk med disciplin, som får saker gjorda, som inte har spenderat en vecka under täcket i hopp om att demonerna inte ska finna henne där (de är skärpta, de där demonerna).

Surfade runt en smula på andra doktorandiga bloggar och alla verkar ha betydligt mer spännande och aktiva liv än moi. Några jag gillar:
http://ancrenewiseass.blogspot.com/
("yet another blog by a disgruntled grad student")

http://antropologi.info/blog/cicilie/ (Vi ska inte glömma vad som sker i la France just nu)

http://whatnow.typepad.com/whatnow/

Hur som helst, avundsjuk på alla med golvyta (på väg till toletten snubblade jag över en bokhög, halkade på strumpbyxor och slog i en vodkaflaska som av okänd anledning står mitt i hallen).

No comments: