Friday, April 28, 2006

verba regis

Det är tråkigt att det nästan blott är klipp-och-klistra inlägg från min sida i dessa dagar, men jag är av okänd anledning ständigt så mördande trött och ytterst orkeslös, emellanåt på gränsen till tårar. Jag hoppas att det blir bättre.

Nåväl, efter den litanian, låtom oss återvända till diskussionen om Valborgsfirandet. Snapsvisor är utvalda (se nedan), själva gudadrycken är inhandlad (4 flaskor)och studentmössan hittad. Dock, vi firar inte blott vårens ankomst utan även vår regents 60-årsdag på söndag.

Jag är ingen anhängare av monarkin, men jag älskar historia, så jag kan nedlåta mig till att uppmärksamma detta faktum.

Vår konung har väl det fånigaste valspråket någonsin, bättre var det på den tiden som de var på latn (och sålunda betydligt mer internationellt gångbara).
Den förste som hade ett valspråk på svenska var Gustav III, ett kärnfullt "Fäderneslandet"! Det är ju här på 1700-talet som idénom folkspråk och dylikt börjar växa fram, och det officiella användandet av detsamma blir vanligt, och sålunda hela tanken om "ett folk ett språk", tidigare struntade man i sådant.

En översikt av de latinska valspråken:

1523-1560 Gustav Vasa Omnis potestas a Deo est ("All makt är av Gud")

1560-1568 Erik XIV Deus dat cui vult ("Gud ger åt vem Han vill")
Ironiskt med tanke på hans öde.

1568-1592 Johan III Deus protector noster ("Gud vår beskyddare")
Denna sentens finns i glasfönstret i JIII:s gravkor i Uppsala Domkyrka, jag brukade ta mina latinelever dit och peka på det. I fönstret brevid finns hans hustrus valspråk infattat; Nemo nisi mors. (En romantisk historia)

1592-1599 Sigismund Cor regis in manu Domini ("Konungens hjärta är i Herrens hand")
Pro jure et populo ("För rätten och folket")

1604-1611 Karl IX Jehovah solatium meum ("Herren är min tröst")

1611-1632 Gustav II Adolf Gloria Altissimo suorum refugio ("Ära vare den Högste, de sinas tillflykt")
Cum Deo et victribus armis ("Med Gud och segrande vapen")
GIIA hade även ett på tyska (så internationellt):Gott mit uns ("Gud med oss")

1632-1654(förmyndarregering 1632-1644)
Kristina Columna regni sapientia ("Vishet är regeringens stödpelare")

1654-1660 Karl X Gustav In Jehovah sors mea, ipse faciet ("I Gud mitt öde, Han skall göra det")

1660-1697 (förmyndarregering 1660-1672)
Karl XI In Jehovah sors mea, ipse faciet ("I Gud mitt öde, Han skall göra det")
Factus est Dominus protector meus ("Herren är vorden min beskyddare")

1697-1718 (förmyndarregering 1697)
Karl XII Dominus protector meus ("Herren min beskyddare")
Av detta lär vi oss att Gud inte finns i Norge.
Kalle Dussin hade även ett svenskt valspråk: Med Guds hjälp

1719-1720 Ulrika Eleonora In Deo spes mea ("I Gud mitt hopp")

1720-1751 Fredrik I In Deo spes mea ("I Gud mitt hopp")

1751-1771 Adolf Fredrik Salus publica salus mea ("Statens välfärd min välfärd")

Källa och ytterligare läsning:http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_regenters_valspr%C3%A5k

5 comments:

Unknown said...

Hiskeligt vad gudfruktiga och ödmjuka alla våra regenter har varit. Jag ska minsann skaffa ett kaxigare valspråk (efter jag gift mig med Viktoria, ändrat lite i grundlagen och blivit kung själv); "Större än Jesus OCH Beatles", "Jag skyddar Gud" fast på latin såklart eller kanske "WWID - What would I do".
Eller inte ...
Glad valborg, jag räknar med att få läsa om dig i tidningen dagen efter ;).

ChW said...

Jag instämmer med Stockholmienne! Jag tycker om att sjunga, och eftersom Kungssången är en klämmig låt brukar jag till och med sjunga den om så krävs, men jag reser mig inte upp. (Om vi däremot sjöng "Ja må han leva" för kungen skulle jag kanske göra det.)

Vår kung är absolut inte den töntigaste vi har haft. De är väl ganska töntiga allihop. Jag tror egentligen inte att en president vore så mycket häftigare heller. Det är bara ganska ohäftigt med ärvda pengar och titlar.

Och man får vara inkonsekvent i vad man tycker och gör. Man får göra sig löjlig över traditioner och samtidigt iaktta dem. Omvänt får man även förklara sin trohet mot traditionerna och sedan strunta i dem. (Eller vara vegetarian och gilla bacon.) Annars skulle livet vara hemskt tråkigt.

Hoppas du fixar det, Dunderklumpen, vi behöver lite förnyelse på valspråksfronten.

Erika said...

Får väl erkänna att jag tycker det är supertufft att ha ett kungahus! (Kan dock tycka synd om kungafamiljen ibland.)Antar att jag tillhör kategorin som gillar traditionerna även om jag struntar i dem ibland.

Att studera valspråk är verkligen intressant! Som du påpekar är de en spegling av tidsandan och dess ideal.

Hoppas du kryar på dig snart gumman!

Erika said...

PS - ser fram emot den dag då vi får Dunderklumpens valspråk på mynten!!!

Anonymous said...

Vet du något sätt att översätta svenska till latin om man inte kan språket själv? tips på internet lexikon?

www.jennynenny.blogg.se