Friday, May 25, 2007

laetissima omnium

Jag är ledsen, iuvenes, men jag är för lycklig för att sitta framför datorn, så jag ger er istället ett gäng blogglänkar och lovar att försöka bli lite depressiv under helgen och återkomma på måndag med intressanta inlägg.

Först och främst, en helt på latin; Vir cum pluteo pleno. Han skriver mkt fint om sin nyss avlidna katt:

"Quid me cattus docuit? Artem animalia et liberos curandi amandique. Cattus enim me mutavit et paravit ut pater bonus fiam. Ante tepus eius fueram iuvenis stultus."

Sedan en underbar svensk sak; Fragmenta praemoderna, som förstår sig på såväl Catullus som anekdoter:

"Ur “Memories of Paul Maas”, ur Greek in a Cold Climate:

During another visit to Cambridge Maas stayed with me in Jesus college. The triennial congress held by the English classical societies was being held there, and was being attended by the eminent Swedish scholars Einar Löfstedt and Albert Wifstrand, old acquaintances whom he was keen to see again. "

En självutnämnd "latinnörd" och antikare, som förstår sig på dyrkan av Linnér; Lovisas dagbok:

"Om jag någon gång tvivlar över vad jag håller på med räcker det med att läsa ett kapitel ur någon av hans böcker. Han är så kärleksfull och kritisk på samma gång att man inte kan annat än att bli djupt imponerad. "

Och slutligen, ytteligare en dam som uppskattar Linnér.

6 comments:

Anonymous said...

Gratias agimus, doctissima, laudati!

Lovisa said...
This comment has been removed by the author.
Lovisa said...

Hej igen, nu har jag tagit mig tid att läsa mer än de senaste inläggen och alltså, Vergilius-generatorn måste vara det bästa som har hänt internet sedan YouTube. Har ägnat cirka 50% av min tänka studietid idag åt att leka med den, och har länkat igen. Fantastiskt!

chall said...

Hittade en artikel om latin och gymnasister samt en bitter (dryg?) kommentar från SvDs ledarblogg. Bifogar länkarna:
http://www.barometern.se/article/1270654_125-0-0-0
http://www.svd.se/dynamiskt/blogg/did_14626525.asp (PJ Linder 28/5)

tyvärr blir jag väl bara mer uppgiven än hoppfull inför framtiden. Dags att gå ut i solen och njuta av den lediga dagen här borta i det stora landet ;)

MEE said...

Fra- Valete omnes!

Lovisa- Så glad att någon annan förstår hur underbar den är! Nyttjar själv generatorn nästan dagligen!

Chall- tack!

suck said...

jaharu.. nu hamnade jag här.. försökte ta reda på om de latinska ord jag stött på betydde vad det betytte och så hamnade jag här efter en sökning på omnium, heh. men ja.. Anaal Nathrah har nåra riktigt fräsiga låttitlar; "Bellum Omnium Contra Omnes", Amanita Verosa, Rex Amarela osv. Nåväl.. Ska kika runt lite och se om du lyckats skriva ihop nått vettigt.