Wednesday, May 23, 2007

natura non facit saltum aut petasos

Jag antar, då det faktiskt är Linnés födelsedag idag, att jag bör säga ngt om den store mannen, som finansierat så många latinister, men man är ju så övermätt , satiata Linnaeo sum, tack vare allt ståhej, och jag ids inte.

Jag hänvisar er istället till den trevliga UnderStreckaren i SvD, eller det absolut underligaste, UUs frågelåda om Linné, där den ena frågan är underligare än den andra (Autentiska exempel:"Hade Linné personliga problem?", "Vad hette Linnés hund?", "Hade Linné andra djur än hunden Pompe? Vad var Pompe för ras?", "En av Linnés döttrar lär ha skrivit en avhandling som visst är alldeles uppåt väggarna. Vilken dotter var det och vad handlar avhandlingen om?" Folk är sådana galningar.).

Har dock i sällskap med kollega tittat igenom nästan alla bilder från firandet i U-a för att a) se om ngn man känner fastnat på bild, b) lista ut vad fasiken det är kungen har runt halsen (UUs medalj), c) häpna över vissa scouters slappa honnör, d) se vad domprosten har för skor på sig, och slutligen e) för att man är doktorand och sålunda gärna slösar tid på värdelösa ting hellre än skriver avhandling.
(På frågan; "Latindoktorander, vad gör det hela dagarna egentligen?" är svaret ganska nerslående; har idag panikläst Egeria, lunchat med god konversation, svarat på mail, haft tvåtimmars Egeria och språkhistoria-lektion med k.h, varit på Konstmuséet och köpt buntvis av kort med Karl XIIs likfärd, försökt skriva ett brev på tyska, slösurfat, traskat längs hela Avenyn för att införskaffa vuxenvälling och fånga lite sol, kokat många koppar thé (ibland kommer jag även ihåg att dricka dem, om de hinner kallna hälls de på min longsuffering krukväxt), tittat på alla bilder av damhattarna i Domkyrkan och betalat räkningar. Hoppas inte min kära finansiär, Vitterhetsaka, får syn på detta.)

2 comments:

Anonymous said...

fin artikel om Sture Linnér i dagens DN: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1353&a=653462

MEE said...

Tack!