Tuesday, September 25, 2007

Mina Böcker I.1



Turistguide, turisthandbok, reseskildring och kulturguide, inte vet jag, finns det ännu fler namn för den genre, vars målgrupp är resenärer som söker information inför en resa?

Själv bestämde jag mig i 50-årsåldren att börja skriva böcker om ”mitt andra hemland” Italien. Eftersom jag själv är mycket intresserad av att reda ut hur saker hänger ihop och hur det blivit som det blivit, kom min tilltänkta målgrupp att bli läsare som är intresserade av historia, arkitektur, kultur, traditioner och folklore. Mer praktisk information, som till exempel hotell och öppettider, har jag inte brytt mig så mycket om (sånt finns ju att hämta på nätet). Kanske kan man beteckna mitt koncept som en mix av kulturguide och reseskildring.


Två böcker har det blivit: en om Lazio och en om Campania. Om man vill dra paralleller till antikens Italia augustea (vilket i detta fall jag tror är passade med tanke på er läsare) motsvarar de båda nutida landskapen i stort sett – Regio I Latium och Campania. Men riktigt så enkelt är det inte, för vissa delar av Regio III Lucania et Bruttii, Regio IV Samnium och Regio VII Etruria ingår också i området.


Min första bok heter Lazio – landet närmast Rom. Boken handlar om Lazio förutom Rom. ”Rom utanför portarna” är ett begrepp som används i Italien. ”C´è un´altra Roma intorno a Roma – Det finns ett annat Rom runt om Rom” är ett annat talesätt.

Jag kan ju av utrymmesskäl bara snudda vid allt jag skrivit om i min bok. Det får bli litet om antiken, för Lazio är sannerligen klassisk mark. Men även det blir i mesta laget, så jag väljer ut några axplock från den tiden, för här finns det minst lika mycket att se och uppleva som inne i själva Rom. Här är några tips jag ger i boken:


Norr om Rom, i Tuscia, det forna Etrurien, kan du besöka ruinerna från flera etruskiska stadsstater: Veii, Caere, Tarquinii, Vulci och Volsinii. I Tarquinia finns ett förnämligt etruskmuseum och ett gravfält med välbevarade målningar. I Cerveteri berömda ”husgravar” tumuli. Museo Archeologico Nazionale i Viterbo är klart värt ett besök.


Antikens Ager faliscus låg vid det lilla vattendraget Treja. I den skyddade dalen med små stadscentrum som Narce och Falerii levde faliskerna, vars kultur mejades ner på bara sex dagar av romerska soldater 241 f Kr. Frivilliga har röjt faliskernas gamla kommunikationsled Via Narcense. Till fots kan du följa den ensliga stigen. Besök också Civita Castellana (forna Falerii) och Museo Archeologico dell´Agro Falisco, som har en stor samling.

No comments: