Wednesday, September 26, 2007

Mina Böcker II.1



Vid slutet av mitt researcharbete för Lazio-boken kom jag i samspråk med en munk och en äldre korpulent kortväxt herre. Jag berättade om mitt projekt att försöka skriva en bok om Lazio. Munken välsignade projektet och den äldre herren önskade mig lycka till med orden:


In bocca al lupo! Han såg imponerad ut, men verkade på samma gång väldigt bekymrad och fortsatte:

– Men hur har Ni kommit på den idén, Signora? Det är ju näst intill ogörligt för en vanlig dödlig! Det är för mycket, det är omöjligt! Det är ogreppbart! För den som känner Lazio känner människans historia, hennes ambitioner, vår civilisation, ja, livet självt! Conoscere Lazio vuol dire conoscere la civiltà umana!

Jag kunde inte låta bli att vända på huvudet när jag gick därifrån och möttes då av den lille mannens blick. Hans missmod hade förbytts i ett enda stort leende. Han höjde sin högra hand, gjorde ett stolt V-tecken och med kraftfull stämma vrålade han:

VIVA NAPOLI!!!

Jag tog det som ett tecken och beslöt mig skriva om Neapel och Campania nästa gång.
Nu blev det inte riktigt så. Boken fick namnet ”Neapel och Campania. Historia, människor och kultur i Vesuvius skugga”. Men boktiteln är faktiskt litet missvisande, för boken handlar om Neapel och två av landskapets Campanias fem provinser: Provincia di Napoli och Provincia di Salerno.
Dels blev materialet för stort och dels kändes en av de andra provinserna för ”camorrig”, nämligen Provincia di Caserta. (Jag kunde dock inte låta bli att nämna Neapel- borbonernas svar på Versaille, Reggia di Caserta. Och amfiteatern i det antika Capua, där Spartacus höll till – men det var allt.)
På tal om camorran så handlar inte min bok om den. Den handlar om vad människor i över 2 500 år haft för sig i denna landsdel, där vissa skeenden tyvärr lett till att camorran har växt fram och nu finns närvarande som en hämmande varböld, som en cancer. Det finns ingenting tjusigt med camorran. Ingen gangsterromantik i Al Pacinos anda biter på mig. Camorran är djup tragisk. De flesta människor i Campania är helt vanliga ärliga människor och känner ingen camorrista. Men camorran lägger naturligtvis en hämsko över utvecklingen.

Vill du veta mer om camorran så köp Roberto Savianos bok ”Gomorra”, som kommer på svenska i höst.

No comments: